تک‌چهره شاهدخت دایانا در حراجی ۲۰۰ هزار دلار فروخته شد

در این تابلو، دایانا لباس مجلسی سبز طرح کاترین واکر به تن و گوشواره‌های الماس بر گوش دارد

شاهدخت دایانا روز ۳۱ اوت ۱۹۹۷ در اثر تصادف درگذشت- PATRICK RIVIERE / AFP

روز شنبه ۲۹ ژانویه، یک تابلو تک‌‌چهره رنگ و روغن از شاهدخت دایانا به بهای بیش از ۲۰۱هزار دلار، یعنی ۱۰ برابر رقمی که قبلا پیش‌بینی می‌شد، در حراجی «ساتبی» لندن فروخته شد.

این تک‌چهره را سلسون شنکس، نقاش فقید آمریکایی در سال ۱۹۹۴، سه سال پیش از آن که دایانا در تصادف اتومبیل در پاریس کشته شود، کشیده است.

در این تابلو، شاهزاده‌خانم که غمگین به پایین نگاه می‌کند، لباس مجلسی یقه‌دار پشت باز سبز رنگ طرح کاترین واکر به تن و گوشواره‌های الماس بر گوش دارد.

این طرح سر شاهدخت دایانا، بخشی از یک تک‌چهره با ابعاد بزرگتر است.

برای تکمیل تابلو بزرگتر، دایانا در خانه اجدادی‌اش در آلتورپ در استان نورت‌همپتون‌شایر، ۳۵ ساعت جلو نقاش نشست.

سال گذشته پیراهنی که شاهدخت دایانا در ضیافت شام کاخ سفید در سال ۱۹۸۵ پوشیده بود، در یک حراجی به قیمت ۲۶۴ هزار پوند فروخته شد. 

در آن مهمانی که به میزبانی رونالد ریگان، رئیس‌ جمهوری وقت ایالات متحده، و نانسی ریگان، بانوی اول آن زمان، در نهم نوامبر برگزار شد، شاهدخت ویلز پیراهن سورمه‌ای تیره دوخت ویکتور ادلستاین به تن داشت. 

آن پیراهن یقه‌باز تا روی شانه است، دامن مخملش روی زمین کشیده می‌شود، و با یک پاپیون و لایه‌های تور تزئین شده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با آن که آن پیراهن به خودی خود خبرساز شده بود، اما سپس انتشار عکسی در سطح جهان از رقص دونفره شاهدخت دایانا  با جان تراولتا، بازیگر فیلم «گریس»، در مهمانی کاخ سفید، باعث شد که به یکی از شاخص‌ترین لباس‌های دایانا بدل شود. 

حراجی «کری تايلور» در لندن، تخمین زده بود که آن پیراهن تا ۳۵۰ هزار پوند فروخته می‌شود. با این حال، پیشنهادهای مزایده در حراجی که در یک روز دوشنبه برگزار شد، بیش از ۲۰۰ هزار پوند نرفت. 

پیراهن سپس در حراجی بعدی، به «قصرهای تاریخی سلطنتی» (Historic Royal Paleces)، خیریه مستقلی که اداره برخی از قصرهای خالی از سکنه بریتانیا را برعهده دارد، فروخته شد. 

الرد لین، مدیر آن خیریه گفت:‌ «بسیار خوشوقتیم که این پیراهن شب نمادین را برای مجموعه لباس‌های رسمی، مجموعه مخصوص و دارای اهمیت ملی و بین‌المللی، ۲۰ سال پس از آن که کاخ کنزینگتون را ترک کرد، به دست آورده‌ایم.» 

 او گفت:‌ «این پیراهن  نه تنها پیراهن تراولتا است و نمونه‌ای فوق‌العاده از خیاطی سفارشی طراحی شده برای درخشیدن روی صحنه، بلکه نماینده لحظه‌ای مهم در سیر تحول مد سلطنتی قرن بیستم به‌شمار می‌رود.» 

لین در ادامه همچنین گفت که شاهدخت دایانا کسی بود که به نمادی «بی‌زمان» و «شیک» در جهان مد تبدیل شد. 

آن پیراهن معروف یکی از تنپوش‌‌های محبوب دایانا بود و آن را در چندین مناسبت، از جمله در یک دیدار رسمی از تروش در سال ۱۹۸۶، و یک بار دیگر در اپرای رویال در سال ۱۹۹۱، پوشیده بود و برای پرتره خود به هنر لرد اسنوندن در سال ۱۹۹۷، نیز آن را بر تن داشت. 

در ژوئن ۱۹۹۷، فقط دو ماه قبل از سانحه‌ای که به مرگ او منجر شد، دایانا آن پیراهن را برای جمع‌آوری پول برای خیریه‌های فعال در زمینه مقابله با ايدز، به قیمت ۱۰۰ هزار پوند به حراج گذاشت. 

مائورین نانکل، بازرگان مستقر در فلوریدا، آن را خرید و تا مارس ۲۰۱۳ که آن را به قیمت ۲۴۰ هزار پوند فروخت، نزد خود نگه داشت.

به گفته گزارشگران، یک مرد بریتانیایی آن پیراهن را برای خوشحال کردن همسرش خرید و به او هدیه داد. 

تراولتا در سال ۱۹۸۵، در مصاحبه با نشریه «پیپل» گفت که به دعوت نانسی ریگان به مهمانی کاخ سفید دعوت شده بود، زیرا نانسی ریگان می‌خواست که او با دایانا برقصد. 

تراولتا گفت:‌ «از من پرسید که آیا مایلم بعدا در مهمانی با پرنسس دایانا برقصم.»

پل بورل در یادداشتی در فضای مجازی نوشت:‌ «به یاد خانواده و دوستانی هستم که در آمریکا روز شکرگزاری را جشن می‌گیرند. شاهدخت دایانا سال‌ها دلش می‌خواست که خانه‌ای در آمریکا داشته باشد تا بتواند سبک زندگی متفاوتی را تجربه کند. او در یک عصر سرد نوامبر، با یک رئیس جمهوری آمریکا و یک سوپراستار درجه یک در کاخ سفید رقصید و جهان به تماشای آن ایستاد. به من گفت که از آن شب بسیار لذت برده است و احساس می‌کرده که با پوشیدن یکی از محبوب‌ترین پیراهن‌هایش، یک ملکه واقعی است. آن پیراهن سورمه‌ای تیره از جنس ابریشم و مخمل را ویکتور ادلستاین برای او دوخته بود و به گران‌ترین پیراهن از مجموعه لباس‌های او تبدیل شد که در ۲۵ ژوئن ۱۹۹۷، دو ماه قبل از تصادف و مرگ فاجعه‌بار او در پاریس، در حراجی «کریستیز» در نیویورک به فروش رفت. یادش گرامی… روز شکرگزاری مبارک.»

بیشتر از فرهنگ و هنر