سخنگوی دولت آرژانتین: محسن رضایی باید در سفر به نیکاراگوئه دستگیر می‌شد

دولت آرژانتین از اسرائیل خواست برای پرونده آمیا همکاری کند

گابریلا سروتی، سخنگوی رئیس‌جمهوری آرژانتین، در توییتر نوشت که محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری کنونی ایران و مظنون اصلی بمب‌گذاری در آمیا، باید در جریان سفر اخیر به نیکاراگوئه توسط اینترپل دستگیر می‌شد. آرژانتین در سال ۲۰۰۶ حکم بین‌المللی بازداشت رضایی را صادر کرد.

او در ادامه با این استدلال که کشته‌شدگان آمیا یهودی بودند، گفت که اسرائیل باید در مورد عاملان بمب‌گذاری در مرکز یهودیان آمیا در سال ۱۹۹۴ که منجر به کشته شدن ۸۵ نفر شد، کمک کند. اگرچه اسرائیل هدف این حمله نبوده است.

 براساس شواهد منتشر شده، بمب‌گذاری آمیا را تروریست‌های مورد حمایت ایران انجام داده‌اند. دادگاه آرژانتین نیز چند نفر از مقامات ایرانی را مسئول دانست و برای آنها درخواست حکم بازداشت اینترپل را صادر کرد.

والدو وولف، نماینده یهودی پارلمان آرژانتین، به‌سرعت از بیانیه سروتی انتقاد و استدلال کرد که دولت آرژانتین، رضایی را به‌راحتی رها کرده است و به هدف اعلام شده خود در اجرای عدالت، عمل نکرده است.

وولف در توییتر خطاب به سروتی نوشت: «اینترپل در هر کشور بر اساس دستورالعمل‌های سیاسی محلی عمل می‌کند و مستقل نیست. نیکاراگوئه از رضایی میزبانی کرد اما دولت ما هیچ کاری نکرد... همدستی آشکار.»

این در حالی است که سفیر آرژانتین در نیکاراگوئه در کنار رضایی، در مراسم تحلیف رئیس جمهوری این کشور، دانیل اورتگا شرکت کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سروتی در پاسخ گفت که رضایی تحت تعقیب اینترپل و موساد، سازمان اطلاعاتی اسرائیل است.

همچنین، وولف و دیگران سروتی را محکوم کردند و استدلال کردند که اسرائیل هیچ سهمی در این پرونده ندارد، زیرا در آن بمب‌گذاری هیچ اسرائیلی هدف قرار نگرفت یا کشته نشد.

گروه یهودی آمیا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «این قوه قضاییه آرژانتین است که مقامات ایرانی را به طراحی و اجرای این حمله متهم می‌کند... بررسی بدترین حمله تروریستی انجام شده در کشورمان که هدف آن یک نهاد آرژانتینی بود، مقامات آرژانتینی را نگران می‌کند.»

محسن رضایی که از فرماندهان سابق سپاه است که به دلیل نقش‌آفرینی در بمب‌گذاری بوینس آیرس تحت پیگرد اینترپل قرار دارد. آرژانتین خواستار محاکمه او و دیگر عاملان این جنایت است. رضایی و شمار دیگری از مقامات جمهوری اسلامی ایران متهم به دست داشتن در این بمب‌گذاری‌اند.

اینترپل از سال ۲۰۰۷ نام شش نفر شامل علی فلاحیان، وزیر اطلاعات وقت جمهوری اسلامی، احمدرضا عسگری، دبیر سوم پیشین سفارت جمهوری اسلامی ایران در آرژانتین، احمد وحیدی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران، محسن ربانی، رایزن فرهنگی پیشین سفارت جمهوری اسلامی ایران در آرژانتین، محسن رضایی، فرمانده وقت کل سپاه پاسداران جمهوری اسلامی و فیاض مغنیه، رئیس وقت ستاد عملیات ویژه حزب‌الله لبنان را به دلیل نقش آن‌ها در بمب‌گذاری ساختمان آمیا در فهرست خود قرار داده است. نام اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس‌جمهوری اسبق و اکبر ولایتی، وزیر امور خارجه پیشین جمهوری اسلامی ایران و هادی سلیمان‌پور، سفیر وقت جمهوری اسلامی در بوینس آیرس نیز در این پرونده مطرح است.