توقف کمک نظامی آمریکا به مصر

بایدن تصمیم گرفته‌ است ارائه ۱۳۰ میلیون دلار کمک نظامی تخصیص‌یافته به مصر را متوقف کند

این اقدام کم‌سابقه علیه مصر چند روز پیش از پایان مهلت قانونی ۳۰ ژانویه برای تخصیص این کمک صورت می‌گیرد-EGYPTIAN DEFENCE MINISTRY / AFP

در پی ناکامی قاهره در پیروی از شرایط موردنظر وزارت خارجه آمریکا در حوزه حقوق بشر، دولت جو بایدن تصمیم گرفته‌ است ارائه ۱۳۰ میلیون دلار کمک نظامی تخصیص‌یافته به مصر را متوقف کند.

شبکه سی‌ان‌ان روز جمعه ضمن اعلام این خبر از قول یک مقام ارشد دولت آمریکا و منابع آگاه در کنگره، نوشت که این اقدام کم‌سابقه علیه مصر چند روز پیش از پایان مهلت قانونی ۳۰ ژانویه برای تخصیص این کمک صورت می‌گیرد.

مبلغ مذکور بخشی از بسته کمک ۳۰۰ میلیون دلاری بحث‌برانگیز آمریکا به مصر است که در سپتامبر ۲۰۲۱ به دو بخش تقسیم شد که بخش اول آن تحویل شد و مابقی به دلیل نگرانی‌های حقوق بشری آمریکا بلاتکلیف مانده است.

سی‌ان‌ان از قول یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گزارش داد که در داخل این وزارتخانه، در مورد توصیه به آنتونی بلینکن، وزیر خارجه، برای آنکه اجازه ندهد این کمک اعطا شود، «اتفاق‌نظر کامل» وجود دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس این گزارش، دو منبع در کنگره هم تایید کرده‌اند که روز چهارشنبه در جریان برنامه وزارت خارجه قرار گرفته‌اند و فعالان حقوق بشری که با سی‌ان‌ان صحبت کرده‌اند هم می‌گویند که از این موضوع آگاه شده‌اند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت که وضعیت پول تخصیص‌یافته تغییر نکرده و بلینکن هنوز در ارتباط با پرداخت کردن یا نکردن آن به مصر تصمیم نگرفته است.

آنتونی بلینکن روز پنجشنبه درباره طیفی از مسائل از جمله وضعیت حقوق بشر در مصر با همتای مصری خود گفت‌وگو کرد؛ اما در بیانیه وزارت خارجه اشاره نشده که آیا در مورد کمک مالی هم صحبت کرده‌اند یا خیر.

سفارت مصر در واشنگتن تا پیش از انتشار این گزارش، به درخواست سی‌ان‌ان برای اظهارنظر پاسخ نداده است.