سیاستمدار بریتانیایی:‌ گفتند به‌خاطر مسلمان بودن اخراجم کردند

نصرت غنی، وزیر مشاور کشمیری‌تبار بریتانیا، حزب خودش را متهم به تبعیض نژادی کرده است

نصرت غنی،‌ وزیر مشاور سابق ترابری در کابینه از حزب محافظه‌کار بریتانیا- JUSTIN TALLIS / AFP

نصرت غنی،‌ وزیر مشاور سابق ترابری در کابینه از حزب محافظه‌کار بریتانیا، می‌گوید مسئولان انضباطی حزب به او گفته بودند که مسلمان بودنش یکی از دلایل اخراجش از وزارت بوده است. خانم غنی در حالی این ادعا را مطرح می‌کند که اختلاف‌های درونی حزب حاکم و دولت بوریس جانسون، نخست‌وزیر محافظه‌کار، در هفته‌های اخیر بالا گرفته است. پیش از این نیز گزارش‌هایی در مورد مسلمان‌ستیزی در حزب محافظه‌کار وجود داشت، اما این مورد از بارزترین ادعاها تا کنون است.

خانم غنی، که در سال ۲۰۲۰ از سمت وزارت اخراج شد، این ادعا را روز یکشنبه در گفت‌وگو با هفته‌نامه «ساندی تایمز» لندن مطرح کرد. او گفت یکی از مسئولان انضباطی حزب به او گفته که «مسلمان بودنش» باعث شده است «همکاران، احساس ناراحتی کنند.»

او افزود که به او گفته شده بود: «این نگرانی وجود دارد که من به اندازه کافی به حزب وفادار نیستم، چون برای دفاع از آن در مقابل ادعاهای اسلام‌هراسی به اندازه کافی نمی‌کوشم.» خانم غنی تاکید کرد: «برای من روشن بود که به‌خاطر پیشینه من و مذهبم، مسئولان انضباطی حزب و دولت می‌خواهند که من نسبت به بقیه وفاداری بیشتری نشان دهم.»

با این ‌که خانم غنی از شخص خاصی نام نبرده بود، مارک اسپنسر، مسئول انضباطی ارشد حزب محافظه‌کار در مجلس، تایید کرد که فرد مورد نظر، خود او است، اما در برابر ادعای وزیر سابق موضع قاطع گرفت. او در توییتر نوشت:‌ «این اتهام‌ها به‌کلی ناروا است، و من آن‌ها را موهن می‌دانم. من هرگز از چنین کلماتی استفاده نکرده‌ام.»

دفتر مسئولان انضباطی حزب محافظه‌کار نیز اعلام کرد که ادعای خانم غنی «کاملا غیرواقعی است.» این دفتر در بیانیه‌ای گفت: «حزب محافظه‌کار هیچ‌ نوع نژادپرستی و تبعیض را برنمی‌تابد.»

دفتر نخست‌وزیر گفت که آقای بوریس جانسون در سال ۲۰۲۰ با خانم غنی دیداری داشته است تا در مورد نگرانی‌های او صحبت کند. این دفتر افزود که نخست‌وزیر از او خواسته بود که شکایتی رسمی ثبت کند، اما خانم غنی تصمیم گرفت چنین نکند.

در همین حال، چند نماینده مجلس از حزب محافظه‌کار از خانم غنی پشتیبانی کردند. کارولین نوکز، رئیس کمیته زنان و برابری‌ها در مجلس، گفت برخوردی که با خانم غنی شده «مشمئزکننده» است، و شجاعت او را ستود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ناظم الزهاوی، وزیر آموزش و پرورش که متولد بغداد و از کردهای عراقی است، در توییتی نوشت که ادعاهای خانم غنی باید «مورد تحقیق کامل قرار بگیرد و نژادپرستی باید کنار گذاشته شود.» او که از چهره‌های باسابقه حزب محافظه‌کار بریتانیا است، از هشتگ «از نصرت حمایت می‌کنیم» استفاده کرد.

خانم غنی اولین بار در سال ۲۰۱۵ وارد هیئت وزیران دولت شد. رئیس او در آن زمان، کریس گریلینگ، وزیر ترابری بود، و گفت که ورود غنی ثابت می‌کند که حزب محافظه‌کار «حزب فرصت‌ها» است. اما شکایت در مورد مسلمان‌ستیزی در این حزب سال‌هاست مطرح می‌شود، و از بوریس جانسون انتقاد شده است که برای مقابله با این پدیده اقدامی نکرده است. آقای جانسون پیش از سیاستمدار شدن، روزنامه‌نگار بود، و اظهارات جنجالی بسیاری در این زمینه در کارنامه‌اش دارد. از جمله در سال ۲۰۱۸ زنانی را که برقع می‌پوشند به «صندوق پست» تشبیه کرده بود.

بارونس سعیده وارثی، عضو مجلس اعیان بریتانیا و وزیر مشاور سابق در امور آسیای جنوبی و مرکزی،‌ نیز در سال‌های گذشته بارها از وجود اسلام‌هراسی درون حزب محافظه‌کار انتقاد کرده بود. او در ماه مه ۲۰۱۸ از ترزا می، نخست‌وزیر محافظه‌کار وقت، خواست که وجود این مشکل درون حزب را رسما اعلام کند و بپذیرد. خانم وارثی آن زمان عضو کابینه نبود، اما اولین زن مسلمان تاریخ بریتانیا بود که در جلسات کابینه شرکت کرد. بارونس وارثی در اوت ۲۰۱۴ به‌خاطر مخالفت با سیاست دولت در جنگ اسرائیل و غزه از وزارت خود استعفا داد.

خانم غنی متولد منطقه کشمیر است که مورد مناقشه هند و پاکستان است. او بزرگ‌شده بیرمنگام، دومین شهر بزرگ بریتانیا و از مهمترین مراکز جوامع مسلمان در آن کشور است. او از ژانویه ۲۰۱۸ تا فوریه ۲۰۲۰  وزیر مشاور ترابری در امور هوانوردی و دریایی بود. او اولین زن مسلمان تاریخ بریتانیا است که در جایگاه وزیر در مجلس عوام سخنرانی کرد.

حرف‌های خانم غنی در پی آن است که یک نماینده محافظه‌کار دیگر، ویلیام رگ، مسئولان انضباطی حزب را به ارعاب نمایندگان و حق‌السکوت گرفتن از آن‌ها برای تضمین حمایتشان از دولت متهم کرد. آقای رگ قرار است به‌زودی با پلیس دیدار کند تا درباره دعاوی خود صحبت کند.

دعواهای درونی حزب محافظه‌کار اخیرا وقتی علنی شد که شواهد نشان داد جانسون و کارمندان دفترش، در زمان اوج محدودیت‌های ویروس کرونا، مهمانی‌هایی برگزار کرده‌اند که خلاف مقررات قرنطینه بوده است.

چند نفر از نمایندگان محافظه‌کار خواهان استعفای آقای جانسون از نخست‌وزیری شدند. بقیه منتظر گزارشی در مورد این مهمانی‌های شب‌نشینی دولتی‌ها هستند که یکی از کارمندان ارشد دولت به نام «سو گری» مامور تهیه آن شده است. شواهد نشان می‌دهد که در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱، این مهمانی‌ها با عناوینی همچون «مشروب خودتان را بیاورید» و «شراب‌نوشی جمعه‌ها» برگزار شده است.

انتظار می‌رود گزارش خانم گری هفته آینده منتشر شود. اگر این گزارش از جانسون انتقاد کند، احتمالا شورش درونی حزب محافظه‌کار علیه نخست‌وزیر بالا می‌گیرد، و حتی شاید مجلس به او رای عدم اعتماد بدهد. هر دو نخست‌وزیر قبلی حزب محافظه‌کار، دیوید کامرون و ترزا مِی، نیز با اختلاف‌های درونی بسیار در حزب سر می‌کردند که در آن زمان بیشتر مربوط به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (موسوم به برگزیت)‌ بود.

بیشتر از جهان