اخراج تعدادی از اعضای حزب محافظه‌کار بریتانیا

نشر پیام‌های اسلام‌هراسانه در اینترنت سبب اخراج این افراد شده است

تظاهرات علیه اسلام‌هراسی.لندن 

JUSTIN TALLIS / AFP

حزب محافظه کار بریتانیا اعلام کرده است که چند تن از اعضای آن به علت نشر پیام‌های اسلام‌هراسانه در اینترنت، از حزب اخراج شده‌اند.

یک مشاور حزب محافظه‌کار در پست اینترنتی‌اش نوشته بود:«اسلام و بردگی شرکای  جنایت‌اند». و یکی از هوادارن بوریس جانسون که تصور می‌شود در کارزار انتخابات شهردار لندن در سال ۲۰۱۲ شرکت داشته است، در مورد اسلام نوشته بود که این دین، «دین نفرت» است.

دیگر موارد از این قبیل در فیسبوک و توییتر، با عباراتی چون «کثافت مسلمان» و «مسلمانان را در این کشور نمی‌خواهم» منتشر شده است. این پست‌های بدون لینک، زمانی مطرح شدند که توسط یک کاربر ناشناس توییتر به بی بی سی گزارش شد.

یک سخنگوی حزب محافظه‌کار تایید کرده است که برخی از این پست‌ها، اما نه همه آن‌ها، توسط اعضایی از حزب منتشر شده است که اکنون اخراج شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وی افزود:«حزب محافظه‌کار در مقابل تعصب و تبعیض از هر نوع، تعلل نمی‌کند».

حزب محافظه‌کار ضمن اشاره به درخواست‌هایی که برای تحقیق در مورد اتهام اسلام‌هراسی در میان اعضای حزب مطرح  شده است، می‌گوید:«ما هم‌اکنون شرایط رسیدگی به این مسایل را تعیین کرده‌ایم تا مطمئن شویم چنین مواردی نادر است. روندی سریع و قاطع برای از میان بردن آنها، در صورت وقوع، درنظر گرفته شده است.» 

با این حال، و به‌رغم شواهد روزافزون دایر بر گسترش این مسئله، حزب محافظه‌کار متهم به اهمال در برخورد با آن است. در ماه ژوئن، سایت نظرخواهی دولت موسوم به «یو گاو» نتیجه‌گیری کرد که دو سوم اعضای حزب محافظه‌کار باور دارند که بخش‌هایی از بریتانیا تحت قوانین  شرع عمل می‌کند. 

شورای مسلمانان بریتانیا، از سال ۲۰۱۸ خواهان رسیدگی به موارد اسلام‌هراسی بوده است و ساجد جاوید، وزیر دارایی کشور، بارها از حزبش خواسته است که به این مسئله رسیدگی کند.

در تعامل‌های رهبری حزب در تابستان امسال، او از دیگر نامزدها خواست تا تعهد کنند که در مورد گزارش‌های مبنی بر اسلام‌هراسی، تحقیق کنند. تمام نامزدها خود را به انجام این تحقیقات متعهد کردند، اما نخست وزیر جدید، بوریس جانسون هنوز در این زمینه اقدامی نکرده است. 

روز جمعه، کواسی کوارتنگ، وزیر انرژی بریتانیا و متحد بوریس جانسون، در یک برنامه رادیویی گفت، حزب محافظه‌کار اقدامی قاطع در اخراج اعضای اسلام هراس انجام داده  است، اما از فحوای کلامش به نظر می‌رسید که تحقیقات یادشده، انجام نخواهد شد. 

او گفت: «فکر می‌کنم حزب از ساختار و دیسیپلین کافی برخوردار است که بتواند در درجه اول با این مسئله روبه‌رو شود».

هارون خان، دبیرکل شورای مسلمانان بریتانینا گفته است: «ما از افشای این مسئله متعجب نشده‌ایم. آن‌ها نماد اسلام‌هراسی در داخل حزب محافظه‌کار هستند و (حضورو اعمال‌شان) تاییدی است بر نظرخواهی‌هایی که از گستردگی این معضل می‌گویند».

او افزود:«باید مدت‌ها پیش در مورد اسلام‌هراسی تحقیقاتی خاص و مستقل انجام می‌گرفت. متاسفانه، واکنش حزب محافظه‌کار اسفبار بوده است».

او گفت: «هر قدر که حزب وجود (این معضل) را انکار کند، به گونه‌ای فزاینده ثابت خواهد شد که مشکل حزب محافظه‌کار با اسلام‌هراسی، فراگیر است». 

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/news

© The Independent