بیزوس به دنبال شکست دادن مرگ و یافتن چشمه جوانی

جف بیزوس، میلیاردر معروف، در تلاش است «جوانی ابدی» را ممکن کند

شرکت جدید بیزوس به دنبال راهی برای «برنامه‌ریزی مجدد و ایمن سلول و بافت از طریق مسیر جوان‌سازی» است -EMMA MCINTYRE/GETTY IMAGES VIA AFP

جف بیزوس، میلیاردر معروف، در تلاش است،«جوانی ابدی» را ممکن کند. آزمایشگاه‌های آلتوس، شرکت جدید تحت حمایت بیزوس، می‌گوید که از فناوری سلولی برای «جوان‌سازی» زندگی انسان‌ها استفاده خواهد کرد.
این شرکت که در سانفرانسیسکو و کمبریج مستقر است، می‌گوید که به دنبال راه‌هایی برای «برنامه‌ریزی مجدد و ایمن سلول‌ها و بافت‌ها از طریق مسیرهای جوان‌سازی» است که در نهایت منجر به افزایش طول عمر خواهد شد.
پیری تنها تغییر در احساس یا ظاهر ما نیست، پیری اتفاقی است که در سطح سلولی رخ می‌دهد. در یک ظرف کشت آزمایشگاهی سلول‌های پوست یک فرد بزرگ‌سال قبل از توقف به سختی می‌توانند تقریبا ۵۰ بار تقسیم ‌شوند؛ اما سلول‌های پوست یک نوزاد تازه متولد شده می‌توانند ۸۰ یا ۹۰ بار تقسیم شوند. از سوی دیگر سلول‌های یک فرد مسن فقط حدود ۲۰ بار تقسیم می‌شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیری در ژن‌های ما نیز مشهود است. ماده ژنتیکی ما در طول زمان تغییر می‌کند. اتصال مواد شیمیایی می‌تواند اینکه کدام ژن فعال یا غیرفعال شود را تغییر دهد. این تغییرات اپی‌ژنتیک نام دارند و با افزایش سن ایجاد می‌شوند. نوع دیگری از تغییر در انتهای دی‌ان‌ای سلول ما رخ می‌دهد. قطعات تکرارشونده دی‌ان‌ای به نام تلومرها مانند نوک پلاستیکی بند کفش عمل می‌کنند و از ساییده شدن مارپیچ‌های مواد ژنتیکی در انتهای آن یا گره خوردن به یکدیگر جلوگیری می‌کنند؛ اما این تلومرها هر بار که یک سلول تقسیم می‌شود کوتاه می‌شوند. ما نمی دانیم که تلومرهای کوتاه فقط نشانه‌ای از پیری هستند، مانند موهای خاکستری، یا خود بخشی از فرآیند پیری سلول‌ها هستند.
برای زنده ماندن و ادامه تقسیم، سلول‌های ایمنی از کوتاه شدن تلومرهای خود در هنگام تکثیر جلوگیری می‌کنند، درست مانند سلول‌های سرطانی. این احتمالا یک عامل موثر در به ظاهر جاودانگی آنهاست. داروهایی که کار تلومرها را متوقف می‌کنند نیز در برابر سرطان موثر هستند.
ما می‌توانیم بسیاری از اتفاقات دوران پیری را در این سطح که از نظر فیزیکی برای ژن‌ها، سلول‌ها و اندام‌های ما چه اتفاقی می‌افتد، توصیف کنیم؛ اما این سوال اساسی که چرا ما پیر می شویم هنوز بی پاسخ است و به احتمال زیاد، بیش از یک پاسخ صحیح برای این پرسش وجود دارد.
البته، هیچ‌کس نمی‌داند که آیا شرکت بیزوس می‌تواند در کمک به افزایش طول عمر انسان موفق باشد یا خیر؛ اما آنچه واضح است این است که با مطالعه پیری، اکتشافات هیجان‌انگیز جدیدی رخ خواهد داد.

بیشتر از علوم