شرکت جف بیزوس، سفر فضایی میلیاردر بریتانیایی را مسخره کرد

بلو اوریجین گفت پنجره‌های فضاپیمای برانسون خیلی کوچک است و سیستم نجات هم ندارد

هوا/فضاپیمای شرکت ویرجین گالاکتیک که ریچارد برنسون را روز یکشنبه به مرز فضا برد - عکس از تارنمای ویرجین گالاکتیک

شرکت موشک فضایی «جف بیزوس»، دریچه‌های کوچک‌تر [فضاپیمای] «ریچارد برانسون» و نیز تعریف شرکت او از فضا را مورد تمسخر قرار داد. برانسون و بیزوس در حال حاضر بر سر آن که چه کسی اول به فضا برسد با یکدیگر در رقابتند؛ هرچند خودشان تا کنون صراحتا این تعبیر را به کار نبرده‌اند. برانسون یکشنبه و بیزوس نیز اواخر این ماه به فضا خواهد رفت. 

اما شرکت موشک‌های فضایی بیزوس، «بلو اوریجین»، اینک در توییتی می‌گوید که برانسون با انجام این سفر با فضاپیمای «ویرجین‌گالاکتیک»، در واقع به فضا نمی‌رود و به حد ارتفاع لازمی که اغلب به عنوان «مرز» فضا شناخته می‌شود، نمی‌رسد، اما در مقابل، موشک جدید «نیو شپرد» می‌تواند افراد را به ارتفاع بالاتری ببرد. این شرکت در توییت خود می‌نویسد: «نیوشپرد از ابتدا برای پرواز بالاتر از «خط  کارمان» (Kármán line) طراحی شده بود. از این رو هیچ‌یک از فضانوردان ما این رکورد را نزده‌اند.» «برای ۹۶ درصد از جمعیت جهان، فضا در ارتفاع ۱۰۰ کیلومتری و در قسمت پذیرفته شده بین‌المللی "خط کارمان" آغاز می‌شود.»

«تنها چهار درصد از جهان، مرز با ارتفاع کمتر ۸۰ کیلومتری یا ۵۰ مایلی را به عنوان شروع «فضا» می‌شناسند. موشک جدید «نیو شپرد» در ارتفاعی بالاتر از هر دوی این‌ها پرواز می کند؛ یکی از مزایای بسیار پرواز با بلو اوریجین.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بلو اوریجین همچنین به این اشاره می‌کند که  فضاپیمای «ویرجین‌گالاکتیک» دریچه‌هایی در اندازه «پنجره هواپیما» دارد، در حالی که «نیو شپرد»، متعلق به «بلواوریجین»، از«بزرگترین پنجره‌ها در فضا» برخوردار است. «بلو اوریجین» می‌گوید که فضاپیمای «ویرجین‌گالاکتیک» سیستم نجات ندارد و با اشاره به گزارش «ایراسپیس کوپریشن»، اثر منفی آن را بر لایه اوزون مورد انتقاد قرار می‌دهد. «بلواوریجین» همچنین به این موضوع اشاره می‌کند که بر خلاف «ویرجین‌گالاکتیک» که از یک هواپیمای پرواز در ارتفاع بالا استفاده می‌کند، این شرکت فضاپیمایی با شکل موشک فضایی دارد. 

سفر بیزوس، نخستین سفر سرنشین‌دار موشک شرکت او، «نیو شپرد»، خواهد بود. اگرچه «فضاپیمای یونیتی» برانسون در گذشته چند پرواز آزمایشی مختلف انجام داده  است، این نخستین بار است که با شش سرنشین پرواز می کند.

برانسون با اعلام یک تاریخ مشخص در ماه گذشته، نخستین کسی بود که از انجام پرواز خود خبر داد. کمی پس از آن، برانسون اعلام کرد که خود او نیز در آزمایش فضاپیمای شرکتش حضور خواهد داشت، و این که آن پرواز پیش از پرواز بیزوس انجام خواهد گرفت.

ناظران از آن زمان تا کنون به این نکته اشاره کرده‌اند که به نظر می‌رسد این دو میلیاردر در یک رقابت رودرروی هم قرار گرفته‌اند تا  نام خود را به عنوان نخستین کسی که به چنین سفر فضایی می‌رود، ثبت کنند و نیز هر یک برای شرکت‌های گردشگری فضایی خود تبلیغ کنند.

اگرچه این دو شخصا از ورود لفظی و علنی در چنین رقابتی پرهیز کرده‌اند، توییت‌های بلواوریجین نشان می‌دهد که دست‌کم تا حدی، رقابت بین این دو شرکت وجود دارد.

پرواز برانسون در عصر روز یکشنبه به وقت بریتانیا انجام شد. پرواز بیزوس در روز بیستم ژوئیه همراه با سه سرنشین دیگر صورت خواهد گرفت. در این پرواز، «والی فانک»، فضانورد باسابقه و پیشگام، برادرش مارک، و شخص دیگری که در جریان یک مزایده عمومی ۲۸ میلیون دلار برای آن پرداخت کرد (هویت او تا این لحظه اعلام نشده است)، حضوردارند. خانم «فانک» همچنین یکی از افرادی است که که بلیت‌های پروازهای آتی «ویرجین‌گالاکتیک» را خریده است. این پروازها بخشی از برنامه‌ای است که به افراد امکان می‌دهد از حالا بلیت‌هایی را رزرو کنند تا با شروع گردشگری فضایی شرکت «ویرجین‌گالاکتیک»، مورد استفاده قرار گیرند.

© The Independent

بیشتر از جهان