سه دیپلمات ایرانی در عربستان مستقر شدند

عربستان پیش‌تر گفته بود صدور ویزا بخشی از «روند معمول» برای نمایندگان کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی است

عربستان سعودی از دی ماه سال ۱۳۹۴ ، روابط سیاسی خود را با ایران به طور کامل قطع کرده است - AFP

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی اعلام کرد عربستان سعودی با صدور ویزا برای سه تن از دیپلمات‌های ایران به‌عنوان دیپلمات‌های مستقر در سازمان کنفرانس اسلامی در جده موافقت کرده  و ویزای این دیپلمات‌های دریافت شده است. با این حال هنوز منابع عربی این سخنان را تایید نکرده‌اند.

به گزارش ایرنا، سه دیپلمات‌های ایرانی وارد جده شده‌اند و قرار است به‌عنوان نماینده ایران در سازمان همکاری اسلامی فعالیت خود را آغاز کند.

پیش از این، بلومبرگ به نقل از یک مقام ارشد وزارت خارجه عربستان سعودی گزارش کرده بود که ریاض موافقت کرده تا برای سه دیپلمات جمهوری اسلامی ایران ویزا صادر کند.

این مقام که هویت او در گزارش مشخص نشده، افزوده است که این تصمیم به‌عنوان بخشی از «روند معمول» برای نمایندگان کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی انجام می‌شود.

عربستان سعودی از دی ماه سال ۱۳۹۴ ، روابط سیاسی خود را با ایران به طور کامل قطع کرده است. این تصمیم به دنبال حمله «طلاب و دانشجویان بسیجی» به سفارت عربستان سعودی در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد صورت گرفت. مهاجمان به دنبال اعدام شیخ باقر نمر، یک روحانی شیعه در عربستان به سفارت این کشور در تهران حمله کرده و آن را آتش زدند.

در پی حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان سعودی در ایران، سازمان همکاری اسلامی در جده جلسه فوق العاده تشکیل داد و ضمن محکومیت این عمل، آن را  نقض فاحش کنوانسیون‌های ژنو و وین راجع به حفاظت از اماکن سیاسی و مغایر قوانین و حقوق بین‌الملل دانست.

همچنین موضع ایران در مقابل این موضوع، برخلاف منشور سازمان همکاری اسلامی و منشور سازمان ملل متحد عنوان شد.

اگرچه جمهوری اسلامی ایران مدعی شده که موضوع را پیگیری کرده است، اما اقدامات بعدی ایران نشان داد که حمله به سفارت‌خانه‌ها با اطلاع قبلی برخی از مسئولان سیاسی حکومت ایران انجام شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در چند سال گذشته، روابط این دو رقیب منطقه‌ای به دلیل اختلاف بر سر برخی مسائل عمده از جمله دخالت‌های جمهوری اسلامی ایران در سوریه، یمن، بحرین، لبنان و عراق متشنج شده است. با این حال در سال جاری، با میانجی‌گری دولت عراق در بغداد، مذاکراتی برای حل‌وفصل اختلاف‌ها و کاهش تنش‌ها میان این دو کشور برگزار شد.

در همین رابطه، روز شنبه ۲۵ دی ماه، جلیل رحیمی جهان آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از احتمال بازگشایی سفارت‌خانه‌های ایران و عربستان خبر داد. او در حساب توییتر خود نوشت: «روابط دو‌کشور مهم ایران و عربستان در حال احیا و سفارتخانه‌ها در حال آماده شدن برای بازگشایی است این امر آثار مهمی در کاهش تنش‌های منطقه‌ای و افزایش انسجام جهان اسلام دارد، نهادهای امنیتی و رسانه‌ها مراقب رذالت صهیونیست‌ها و حماقت افراطیون باشند.»