۱۹ نماینده خواهان استیضاح وزیر صمت شدند

قیمت بالا و کیفیت پایین خودروهای تولیدی در ایران از مهم‌ترین دلایل این استیضاح است

علی جدی، نایب رییس کمیسیون صنایع مجلس از استیضاح وزیران خبر داد - ایرنا 

 

علی جدی، نایب رییس کمیسیون صنایع مجلس از استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر داد. او با ابراز نارضایتی از وضعیت خودروهای تولیدشده در ایران به ایلنا گفت: «مسئله اساسی در استیضاح وزیر صمت موضوع قیمت و کیفیت خودرو است. به هرحال موضوع خودرو باید حل شود.»

واردات خودرو نیز از دیگر مواردی است که این نماینده مجلس به عنوان دلیل نارضایتی از عملکرد وزیر صمت مطرح کرد. 

او با بیان این که سوالات استیضاح مشخص است، ادامه داد: «استیضاح وزیر صمت را حدود ۱۹ نفر امضا کردند، از کمیسیون صنایع هم ۲ یا ۳ نفر استیضاح را امضا کرده‌اند، استیضاح حداقل با ۱۰ امضا عملی می‌شود.»

البته به گفته جدی، «نظر هیئت رییسه مجلس بر این است که هنوز برای استیضاح زود است و احتمالا استیضاح به سال جدید می‌رسد.»

نایب رییس کمیسیون صنایع مجلس در عین حال از امضای استیضاح وزیران دیگری هم خبر داده که هنوز از سوی هیئت رییسه اعلام وصول نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در عین حال با انتقاد از ماجرای تصادف بهبهان و این که ایربگ ۵۹ خودرو باز نشد: «سازمان ملی استاندارد یک آزمایشگاه مناسب برای آزمایش خودرو ندارد، این سازمان وظیفه داشت که آزمایشگاهی برای خودرو تاسیس کند، در جاده قم زمینی هم برای این کار اختصاص داده شد تا در مورد تخریب و تصادف خودرو آزمایش‌ها انجام شود اما سازمان ملی استاندارد چندین سال است که هنوز این پروژه را به نتیجه نرسانده است.»

جدی همچنین افزود: «صرف جریمه مشکل خودروسازی ما را حل نمی‌کند؛ اگر ما می‌خواهیم اصل مشکل را حل کنیم باید به سمت رقابتی کردن خودروسازی و تقویت بخش خصوصی در این حوزه برویم. آنچه بیش از همه در این میان به محاق می‌رود حقوق مصرف‌کننده است. سازمان حمایت باید در این مورد ورود کند، آپشن ایربگ را روی خودرو گذاشته‌اند و پول آن را هم از مردم گرفته‌اند و اگر قرار باشد عمل نکند، سازمان حمایت باید ورود کند و این موضوع را دنبال کند.»

کیفیت پایین خودروهای تولیدی در ایران یکی از موضوعات چالش‌برانگیز سال‌های اخیر بوده است. در حالی که مردم نسبت به قیمت بالا و خدمات نامناسبی که دریافت می‌کنند اعتراض دارند، تغییری در سیاست‌های خودروسازی ایجاد نشده و بازار خودرو همچنان به طور انحصاری در دست دو تولیدکننده داخلی است. 

در جریان دو تصادف زنجیره‌ای که روز بیستم دی در محور بهبهان - رامهرمز در خوزستان به وقوع پیوست، ۵ نفر جانشان را از دست دادند و ۴۱ نفر مصدوم شدند. همچنین چند ماشین در آتش سوختند. 

پس از این تصادف‌های زنجیره‌ای، انتقادها از وضعیت نامناسب خودروسازی در ایران شدت گرفت تا جایی که پلیس راهنمایی و رانندگی که در طول این سال‌ها عوامل طبیعی یا خطای انسانی را در اغلب تصادف‌ها مقصر قلمداد می‌کرد این بار صراحتا از وضعیت خودروهای تولیدی انتقاد کرد.

کمال هادیانفر رئیس پلیس راهور تاکید کرد: «در تصادف زنجیره‌ای بهبهان هیچکدام از ایربگ‌های خودروها باز نشده بود، چرا خودروسازان ارابه مرگ تولید می‌کنند؟»