گروگان‌گیری ۱۰ساعته در کنیسه‌ای در تگزاس آمریکا پایان یافت

گروگانگیر مدعی بود که خواهر عافیه صدیقی، زن پاکستانی زندانی در ایالات متحده به اتهام تیراندازی به سربازان آمریکایی و مظنون به ارتباط با القاعده است و خواستار آزادی او شده بود

پلیس پس از دریافت تماس اضطراری، پیش از ظهر شنبه، تیم‌های عملیات ویژه را روانه محل گروگانگیری کرد- Andy JACOBSOHN / AFP

یک تیم نجات اداره تحقیقات فدرال ایالات متحده (اف‌بی‌آی) شنبه‌شب، ۲۵ دی‌ماه، با یورش به کنیسه‌ «بیت اسرائیل» در شهر کالیویل ایالت تگزاس، سه نفر را که به‌مدت بیش از ۱۰ ساعت در آن‌جا به گروگان گرفته شده بودند، به‌سلامت آزاد کردند.   

بنابر گزارش‌ها، فرد گروگانگیر صبح روز شنبه پس از مختل کردن مراسم مذهبی شبات در این کنیسه که به‌طور آنلاین برروی فیسبوک درحال پخش زنده بود، چهار نفر، ازجمله خاخام را به گروگان گرفته و خواستار آزادی عافیه صدیقی، زن زندانی مظنون به ارتباط با القاعده، شده بود. 

این حادثه در ساعت ۱۰:۴۱ صبح شنبه (به وقت محلی) به اداره پلیس کالیویل گزارش شده و پلیس به‌سرعت تیم‌های عملیات ویژه را روانه محل و ساکنان منطقه را تخلیه کرده است. کمی بعد، مذاکره‌کنندگان پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) با گروگانگیر ارتباط برقرار کردند و او گفت که می‌خواهد با عافیه صدیقی، خواهرش که در زندان فدرال نگهداری می‌شود، صحبت کند.

مایکل میلر، رئیس پلیس کالیویل، شنبه‌شب در یک نشست خبری اعلام کرد که همه گروگان‌ها به‌سلامت آزاد شده و مرد مهاجم جان باخته است. 

یکی از چهار گروگان، پیش‌تر و کمی پس از ساعت پنج بعدازظهر آزاد شده بود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته خبرنگاران محلی، اندکی پیش از آنکه گرگ اَبوت، فرماندار تگزاس، در حساب توییتر خود از پایان بحران گروگان‌گیری خبر بدهد، صدای چند انفجار و همچنین تیراندازی شنیده‌اند؛ اما مقام‌های اف‌بی‌آی تاکنون از تایید علت مرگ مهاجم خودداری کرده‌ و گفته‌اند که هنوز در دست بررسی است.

پیش از آغاز گروگانگیری روز شنبه، مراسم شبات در این کنیسه به‌طور زنده برروی فیسبوک درحال پخش بود. این پخش زنده تا حوالی ساعت سه بعدازظهر ادامه داشت و در آن صدای یک‌طرفه مردی شنیده می‌شد که درحال تماسی تلفنی بود، اما تصویری از آن‌چه در کنیسه می‌گذشت، دیده نمی‌شد. 

بنابر گزارش‌ها، مرد گروگان‌گیر در گفت‌وگوی تلفنی با مذاکره‌کنندگان در مورد مذهب و خواهرش صحبت می‌کرده و جندین‌بار با صدایی خشمگین اعلام کرده است که نمی‌خواهد کسی صدمه ببیند و فکر می‌کند که قرار است بمیرد.

گروگان‌گیر مدعی بود که برادر عافیه صدیقی، یک متخصص عصب‌شناسی پاکستانی، است که در یک زندان فدرال ایالات متحده در تگزاس به‌سر می‌برد و خواستار آزادی خواهرش شد.

این درحالی است که مروه البیالی، وکیل مدافع صدیقی، در بیانیه‌ای به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفته است که این مرد برادر صدیقی نیست و خانواده صدیقی اقدام‌های «شنیع» او را محکوم می کنند.

عافیه صدیقی که رسانه‌های آمریکایی از او با عنوان «بانوی القاعده» یاد می‌کنند، در سال ۲۰۱۰ میلادی به اتهام تیراندازی به سربازان آمریکایی و ماموران اف‌بی‌آی به ۸۶ سال زندان محکوم شده است. 

بنابر اعلام مقام‌های اف‌بی‌آی، هویت مرد مهاجم شناسایی شده است، اما درحال حاضر به‌دلیل ادامه تحقیقات، آن را فاش نخواهند کرد.

بیشتر از جهان