آمار قربانیان کرونا در آمریکا در دوره بایدن به‌زودی از دوره ترامپ پیشی خواهد گرفت

شمار آمریکایی‌های جان‌باخته بر اثر کرونا روز جمعه از مرز ۸۴۶ هزار نفر گذشت

ایالات متحده روزانه شاهد حدود ۲ هزار مورد مرگ ناشی از کرونا است- Angela Weiss / AFP

شمار تلفات ناشی از کرونا در دوره ریاست جمهوری جو بایدن به‌زودی از شمار افرادی که در زمان حضور دونالد ترامپ در کاخ سفید بر اثر این بیماری جان خود را از دست دادند، پیشی خواهد گرفت.

تعداد آمریکایی‌های جان‌باخته بر اثر کرونا روز جمعه از مرز ۸۴۶ هزار نفر گذشت. در آخرین ۱۰ ماه ریاست جمهوری ترامپ، ۴۲۵ هزار نفر در آمریکا بر اثر کرونا جان باختند. در مقایسه، در ۱۰ ماه اول ریاست جمهوری آقای بایدن، ۳۵۳ هزار نفر جان خود را از دست دادند. البته زمانی که آقای بایدن ریاست جمهوری را به دست گرفت، واکسیناسیون از قبل آغاز شده بود. در دوره رهبری آقای بایدن، تا کنون ۴۲۱ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند.

ایالات متحده روزانه شاهد حدود ۲ هزار مورد مرگ ناشی از کرونا است. از این رو، محتمل است که در روزهای آینده تعداد فوتی‌های کرونایی در دوره آقای بایدن از شمار قربانیان در دوره آقای ترامپ افزون‌تر شود.

اما در مقایسه با سایر کشورهای جهان، به نظر می‌رسد که آمریکا در دوره ریاست جمهوری بایدن بهتر از زمان دونالد ترامپ با همه‌گیری مقابله کرده است. آمار دانشگاه جانز هاپکینز نشان می‌دهد که ۴۲۵ هزار مورد مرگ‌و‌میر در ۱۰ ماه آخر ریاست جمهوری ترامپ، ۲۰ درصد از مرگ‌و‌میرها در سراسر جهان بود.

از زمان روی کار آمدن جو بایدن و در طول ۱۰ ماه اول ریاست جمهوری او، تعداد مرگ‌و‌میرها در سراسر جهان ۳.۰۷ میلیون نفر، یعنی بیشتر از آن ۲.۱۴ میلیون نفر در جهان است که طی ۱۰ ماه پایانی دولت ترامپ جان خود را از دست دادند. در طول ۱۰ ماه اول ریاست جمهوری بایدن، میزان مرگ‌و‌میر در آمریکا ۱۲ درصد از کل مرگ‌و‌میرهای جهان بود.

مایکل گوردون، استراتژیست دموکرات، به نیوزویک گفت که «همه جنبه‌های کرونا» برای آقای بایدن به مشکل سیاسی بدل شده است.

 آقای گوردون گفت: «اگر بتوانیم به نحوی آن [کرونا] را زیر کنترل درآوریم، در آن صورت مردم خواهند دید که رئیس جمهوری به وعده‌اش عمل کرده است، و این ‌گونه وی از مزایای سیاسی آن بهره‌مند خواهد شد. اما اگر این گونه باشد که در نوامبر آینده زندگی‌مان همچنان در زیر ابری از کرونا باشد، آنگاه می‌توانیم این را به فهرست دلایلی اضافه کنیم که دموکرات‌ها در انتخابات میان‌دوره‌ای تحت فشار قرار می‌گیرند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جو بایدن در تابستان ۲۰۲۰ در توییتر خود نوشت: «دونالد ترامپ از روز اول تهدید ناشی از کرونا را کم‌اهمیت جلوه داد، دانشمندان را نادیده گرفت، و از انجام اقدام‌های لازم خودداری کرد. اکنون، با نزدیک به ۵ میلیون مورد ابتلا و بیش از ۱۵۰ هزار مورد مرگ بعد از آن، مثل روز روشن است که ما داریم بهای شکست او در رهبری را می‌پردازیم.»

آقای بایدن فرمان‌های اجرایی مبنی بر استفاده از ماسک در ساختمان‌های فدرال و واکسینه شدن کارمندان دولت فدرال را امضا کرده است. او همچنین به شرکت‌هایی با بیش از ۱۰۰ کارمند دستور داده است که الزام به واکسیناسیون را اجرا کنند. این همان فرمانی است که دادگاه عالی روز پنجشنبه آن را لغو کرد.

زمانی که ترامپ واشنگتن دی‌سی را ترک کرد، بیش از ۲۴ میلیون نفر در آمریکا به کرونا مبتلا شده بودند. در دوره حضور بایدن در کاخ سفید، این رقم بیش از دو برابر شده است. در حال حاضر، بیش از ۶۴ میلیون مورد ابتلا به کرونا ثبت شده است و بیمارستان‌ها در سراسر آمریکا همچنان تحت تاثیر و فشار این ویروس قرار دارند.

از آنجا که نوع بسیار مسری‌تر، اما به ظاهر خفیف‌تر اومیکرون در سراسر آمریکا در حال گسترش است، دولت بایدن اخیرا اعلام کرد که از ژانویه ۲۰۲۲ به بعد  ۵۰۰ میلیون کیت آزمایش کرونای خانگی توزیع خواهد کرد.

دولت همچنین ۲۰ میلیون دوز قرص کرونای شرکت فایزر را سفارش داده است. این درمان جدیدی است که دولت امیدوار است بتواند برخی از مبتلایان به این بیماری را از بیمارستان‌ها دور نگه دارد. اما اکثر قرص‌ها تا ژوئن در دسترس نخواهند بود.

ان‌پی‌آر، رادیوی ملی عمومی آمریکا، ماه گذشته گزارش داد که ساکنان مناطقی که حمایت از ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ در آن‌ها زیاد بود، از ماه مه سال گذشته سه برابر بیشتر از مردم ساکن در مناطقی که بایدن در آن پیروز شد، در معرض خطر مرگ ناشی از ویروس کرونا قرار داشتند. بر اساس این تحلیل، اطلاعات نادرست، مسئول بخش بزرگی از مرگ‌و‌میرها است.

آقای بایدن روز پنجشنبه گفت: «می‌دانم که همه ما خسته و ناامید پا به سال جدید گذاشته‌ایم. سویه اومیکرون باعث میلیون‌ها مورد ابتلا به کرونا و رکوردشکنی بستری شدن در بیمارستان‌ها شده است.»

او افزود: «من این را بارها گفته‌ام که تا زمانی که درگیر این بیماری همه‌گیر هستیم، این همه‌گیری افراد واکسینه‌نشده است. در حال حاضر، هم افراد واکسینه شده و هم افراد واکسینه نشده آزمایش‌شان مثبت می‌شود، اما آنچه بعد از آن اتفاق می‌افتد به‌کلی متفاوت است.»

رئیس جمهوری آمریکا گفت: «اگر آزمایش افراد واکسینه شده مثبت باشد، اکثرا یا اصلا علائمی ندارند یا علائم خفیفی دارند.»

او اضافه کرد که اگر واکسینه نشده باشید و نتیجه آزمایش شما مثبت باشد، «۱۷ برابر بیشتر احتمال دارد که در بیمارستان بستری شوید».

آقای بایدن گفت: «در نتیجه، این‌ها [واکسینه نشده‌ها] موجب شلوغی بیمارستان‌های ما می‌شوند و فضای کمی برای کسانی باقی می‌گذارند که ممکن است دچار حمله قلبی، جراحت در تصادف اتومبیل، یا هر آسیب دیگر شده باشند.»

© The Independent

بیشتر از جهان