دانشجوی اندونزیایی عکس‌های سلفی‌اش را یک میلیون دلار فروخت

او در طول پنج سال گذشته هر روز مقابل رایانه‌اش نشسته و از خود عکس گرفته بود

این دانشجو که در اواخر دسامبر شروع به آپلود عکس‌های سلفی‌اش کرد، هفته گذشته با افزایش تقاضای خرید مواجه شد - lifestyleasia

یک دانشجوی اندونزیایی پس از فروش حقوق دیجیتالی عکس‌های سلفی‌اش، بیش از یک میلیون دلار در ان‌اف‌تی (پلتفرمی برای توکن‌های غیرقابل تعویض) به دست آورد.

به گزارش رادیو فرانسه، سلطان گوستاف غزالی، دانشجوی رشته کامپیوتر که حالا به شهرت رسیده است، ظرف پنج سال گذشته تقریباً هر روز از خود در حالی که جلوی کامپیوترش نشسته، عکس گرفته است.

این جوان ۲۲ ساله قصد داشت از مجموعه‌اش با حدود هزار سلفی یک ویدیو برای روز فارغ‌التحصیلی‌اش بسازد اما بعد تصمیم گرفت این عکس‌ها را با عنوان «زندگی روزانه غزالی» بفروشد بنابراین آنها را در پلتفرم ان‌اف‌تی NFT بارگذاری کرد.

ایده اولیه غزالی برای فروش عکس‌ها این بوده که شاید برای یک کلکسیونر جالب باشد که این تصاویر را جمع‌آوری کند، با این حال فکرش را نمی‌کرده که به این ثروت دست پیدا کند: «هیچ‌وقت فکر نمی‌کردم کسی بخواهد این سلفی‌ها را بخرد، به همین دلیل آن‌ها را فقط سهدلار قیمت‌گذاری کردم. اما بعد از افزایش تقاضا، یک سلفی با قیمت ۰.۲۴۷ اتر ارز دیجیتال (۸۰۶دلار) قیمت‌گذاری شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این دانشجو که در اواخر دسامبر شروع به آپلود عکس‌های سلفی‌اش کرد، هفته گذشته با تبلیغ یک سرآشپز مشهور، با افزایش تقاضای خرید مواجه شد. تنها ظرف چند روز بیش از ۴۰۰ نفر خواهان مالکیت عکس‌های او شدند. مجموعه‌عکس‌های غزالی حالا به مجموع حجم تجارت ۳۱۷ اتر، معادل بیش از یک میلیون دلار رسیده است.

این دانشجو که آرزو دارد روزی استودیوی انیمیشن‌سازی خود را داشته باشد، گفته می‌خواهد به سلفی گرفتن ادامه بدهد و پول پس‌انداز کند. او در عین حال گفته: «راستش را بخواهید هنوز جرات این را ندارم که برای پدر و مادرم این ماجرا را تعریف کنم.»

غزالی در حساب توییترش با بیش از ۱۶ هزار دنبال کننده نوشت: «امروز بیش از ۲۳۰ عکس سلفی فروختم، اما هنوز نفهمیده‌ام چرا می‌خواهید از من این عکس‌ها را  بخرید!»

واژه ان‌اف‌تی (NFT) به معنای «ژتون (توکن) غیر قابل معاوضه» (non-Fungible Token) است و در حقیقت، توکنی دیجیتال و نوعی رمز ارز مانند بیت‌کوین و اتریوم است. اما برخلاف یک سکه استاندارد در بلاک چین بیت‌کوین، منحصر به فرد است و نمی‌توان آن‌ را معاوضه کرد. درواقع ان‌اف‌تی، به دارایی دیجیتالی می‌گویند که همانند آثار هنری قابل جمع‌کردن باشد. این دارایی دیجیتال، ارزش خود را به صورت نوعی از رمزارز حفظ می‌کند.

بیشتر از جهان