نقص فنی و نبود قطعات، عامل حبس ١٧٠ دقیقه‌ای مسافران پرواز استانبول

در شرایط تحریم و عدم دسترسی برای تهیه قطعات هواپیما متخصصان گاهی مجبور به باز کردن قطعه از یک هواپیما و سوار کردن قطعه موردنظر بر روی هواپیمایی هستند

پس از خروج آمریکا از برجام و اعمال دوباره بسیاری از تحریم‌ها، قراردادهای خرید هواپیما معلق و روند تحویل هواپیماهای خریداری‌شده متوقف شد- عکس از اقتصاد آنلاین

در پی تاخیر ١٧٠ دقیقه‌ای پرواز تهران به استانبول و جلوگیری از خروج مسافران از هواپیما که با اعتراض مسافران همراه شد، شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) اعلام کرد نقص فنی و نبودن قطعه باعث این تاخیر شده است.

به گزارش ایرنا، در اطلاعیه شرکت هما آمده است: «در شرایط تحریم و عدم دسترسی برای تهیه قطعات هواپیما متخصصان هما گاهی مجبور به باز کردن قطعه از یک هواپیما و سوار کردن قطعه موردنظر بر روی هواپیمایی هستند که دچار نقص فنی شده است، اما به‌رغم تلاش‌های متخصصان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران جهت انجام تعمیرات در اسرع وقت، گاه عملیات مورد اشاره زمان‌بر خواهد بود.»

پرواز شماره ۷۶۹ هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» در ساعت ۱۸ و ۲۰ دقیقه روز گذشته قصد ترک تهران به مقصد استانبول را داشت که این پرواز با تاخیر طولانی مدت مواجه شد. اما به دلیل اینکه پرواز خارجی بوده و پاسپورت مسافران مهر خروج خورده بود، اجازه پیاده شدن آنها از هواپیما صادر نشد. این موضوع با واکنش مسافران مواجه شد به‌طوری که برخی این کار را «حبس مسافران در پرواز» نامیدند.

شرکت هما به طور خاص مورد تحریم آمریکا است. بر اساس گزارش‌ها، پس از روی کار آمدن دولت بایدن، ایران با امید رفع تحریم‌های آمریکا، برای پیگیری وضعیت هواپیماهایی که به شرکت بوئینگ سفارش داده بود، با ایالات متحده آمریکا تماس گرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پی امضای توافق برجام و برداشته شدن تحریم‌ها علیه ایران، خطوط هوایی این کشور با هدف نوسازی ناوگان هوایی، قرارداد خرید بیش از ۲۰۰ هواپیمای جدید را با سه شرکت بوئینگ، ایرباس و ای‌تی‌آر امضا کردند؛ اما پس از خروج آمریکا از برجام و اعمال دوباره بسیاری از تحریم‌ها، این قراردادها معلق و روند تحویل هواپیماهای خریداری‌شده متوقف شد.

ایران‌ایر (هما)، شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، در آذرماه سال ۱۳۹۵ (سال ۲۰۱۶ میلادی) قرادادی برای خرید ۸۰ هواپیمای جدید از انواع مختلف پهن‌پیکر و باریک‌پیکر، با شرکت بوئینگ امضا کرد. ارزش این قرارداد در آن زمان ۱۶میلیارد و ۶۰۰میلیون دلار بود که البته ایران‌ایر برای سفارش عمده خود، تخفیف‌هایی هم دریافت کرد.

قرار بود تحویل هواپیماهای بوئینگ از سال ۱۳۹۷ آغاز شود، اما بازگشت تحریم‌های ایران پس از خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷، سفارش ایران‌ایر به شرکت بوئینگ را هم معلق کرد. در خردادماه ۱۳۹۷ بوئینگ اعلام کرد که به‌دلیل تحریم‌های آمریکا، دیگر مجوز لازم برای فروش هواپیما به ایران را ندارد.