رئیس کانون صنعت زنبور عسل: تمام زنبورستان‌های ایران بیمار هستند

این احتمال وجود دارد که پسماند داروهای بی‌کیفیت چینی در عسل تولیدی خود را نشان بدهد

حذف استاندارد اجباری بر تولید عسل، موجب قطع صادرات عسل ایران شده است - عکس از اقتصاد آنلاین

وضعیت زنبورداری هم مانند سایر بخش‌های تولید مواد غذایی با بحران مواجه است. به‌طوری که ۴۰ درصد زنبورهای عسل در سال جاری تلف شده‌اند. عفت رئیسی سرحدی، رئیس کانون صنعت زنبور عسل کشور در این باره گفت: «بدون اقرار تمام زنبورستان‌های ایران بیمار هستند و از آنجایی که هزینه دارو ۳۰۰ درصد گران شده است بسیاری از تولیدکنندگان عسل چاره‌ای ندارند جز اینکه داروهای ارزان قیمت و بی‌کیفیت چینی به زنبور‌ها بدهند تا کلنی‌هایشان حفظ شود.»

به گزارش ایلنا، او با بیان اینکه «بیشتر زنبورستان‌های کشور به دلیل کمبود گرده و منابع شهد ضعیف شده‌اند»، افزود: زنبورداران برای اینکه زنبور‌ها را شر بیماری نجات بدهند چاره‌ای جز استفاده از داروهای بی‌کیفیت چینی ندارند چراکه این داروها ارزان است و بدون کنترل از مرز‌ها وارد می‌شود. اما از سوی دیگر این احتمال وجود دارد که پسماند این داروها در عسل تولیدی خود را نشان بدهد.

به گفته رئیس کانون صنعت زنبور عسل ایران تلفات زنبورداران برای مسئولان مهم نیست. چون معتقدند که عسل غذای ثروتمندان است و واردات آن مشکلی ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیسی سرحدی در آبان سال جاری نیز با انتقاد از حذف استاندارد اجباری بر تولید عسل، این اقدام را موجب قطع صادرات عسل ایران عنوان کرده بود.

به نظر می‌رسد آمار دقیقی از شاغلین حوزه تولید عسل در کشور وجود ندارد.

پیش‌تر، مجتبی محرمی رئیس انجمن علمی زنبور عسل ایران گفته بود تعداد شاغلین زیربخش‌های زنبورعسل بالغ بر ۵۰ هزار نفر است. اما رئیسی سرحدی تعداد زنبورداران فعال در کشور را حدود ۱۰۰ هزار زنبوردار، عنوان کرده بود.

زنبورداری علاوه بر ایجاد اشتغال و ارزش افزوده اقتصادی، به محیط‌زیست و گرده‌افشانی نیز کمک می‌کند. از این رو باغداران از حضور کندوهای عسل در نزدیکی خود استقبال می‌کنند.

در حال حاضر استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اصفهان، گیلان، اردبیل، مازندران، فارس، همدان، کردستان، چهارمحال بختیاری، لرستان و زنجان از مناطقی اصلی تولید عسل در ایران هستند.

بیشتر از اقتصاد