مردی که نزدیک ۶۰ سال پیش، اختراع تلفن همراه را پیش‌گویی کرد

تلفن‌های کوچک جیبی برای ما عادی شده است، اما در سال‌های ۱۹۵۰ افسانه‌ای علمی بیش تلقی نمی‌شد

مارک آر سالیوان، مدیر شرکت تلگراف پیش‌بینی کرده بود: «در آینده هیچ گریزی از تلفن نیست» - عکس تزئینی است - Pexels

اسنادی از آرشیوها به دست آمده است که نشان می‌دهد، یک شرکت مخابرات در دهه ۱۹۵۰ افزایش گسترده استفاده از تلفن‌های هوشمند را پیش‌بینی کرده بوده است.

هرچند این تاخیر فرهنگی به معنای آن است که جهان موارد استفاده از تلفن‌های همراه را تا اواخر سال‌های ۱۹۹۰ درک نکرد، اما یک پیشکسوت در سال ۱۹۵۳، جهانی را پیش‌بینی کرد که به دنیای امروز ما بی‌شباهت نبود. او، همراه با دیگر افراد حلقه مخابرات، حس می‌کرد چگونه تلفن‌های نسبتا بدوی [آن زمان] به آنچه دهه‌ها بعد تکامل یافت، تغییر ماهیت خواهد داد. 

«اوپن کالچر» در گزارشی به نقل از مارک آر سالیوان، مدیر شرکت تلگراف و تلفن پاسیفیک در سال ۱۹۵۳ می‌نویسد: «این پیش‌بینی من است: افراد تلفن را در مرحله نهایی تولید، حمل می‌کنند، شاید شبیه آن‌که امروز ساعت می‌بندیم.» احتمالا نیازی به شماره گرفتن [به نوع تلفن‌های پیش از دهه ۸۰] یا شبیه آن ندارد و فکر می‌کنم کاربران آن اگر بخواهند بتوانند ضمن مکالمه، یکدیگر را ببینند. کسی چه می‌داند، اما شاید درواقع بتواند از زبانی به زبان دیگر هم ترجمه کند.»

رای الکساندرا، از «کی‌ کیو‌ ایی دی» [بنگاه سخن‌پراکنی غیرانتفاعی کالیفرنیای شمالی] می‌گوید که تنها سه سال پیش از آن سالیوان «در گفتگو با سانفرانسیسکو اگزمینر به تازه‌ترین اختراع‌ها درزمینه فناوری تلفن اشاره کرد. او گفت پیشرفتی که به آن مفتخر است ابزاری به‌اندازه یک ماشین تایپ کوچک است که به‌طور خودکار مدت مکالمه‌های تلفنی مردم را حساب می‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

باوجوداین، هرقدر امروز وجود تلفن‌های کوچک جیبی برای ما امری منطقی باشد، در سال‌های ۱۹۵۰ افسانه‌ای علمی بیش تلقی نمی‌شده است.

اما جالب اینجاست که انتشار پیش‌بینی‌های آقای سالیوان در نشریه «تاکوما نیوز تریبیون» با نظریه‌ای توام با بدبینی و ترس همراه بود. این نشریه در سرخطش نوشت: «در آینده هیچ گریزی از تلفن نخواهد بود.»

درحالی‌که برخی می‌گویند این [اظهارات سالیوان] به‌ویژه یک پیش‌بینی پیامبرانه بوده است، اما آنچه در دنیای امروز رخ می‌دهد به‌مراتب ورای بعیدترین تصورات آقای سالیوان است که نمی‌توانسته ادغام کامل تلفن را با اینترنت پیش‌بینی کند.

اما او پیش از مرگ شاهد عرضه نخستین تلفن همراه تجارتی در سال ۱۹۸۳ بود. تلفن انقلابی «دینا تک ۸۰۰۰ اکس» تولیدی موتورولا در آن زمان ۳۹۹۵ دلار قیمت داشت که به نرخ امروز برابر با ۱۱هزار دلار است.

هرچند این دقیقا همان تلفنی نبود که آقای سالیوان در آن سال‌ها پیش‌بینی کرد، اما به گفته خانم الکساندرا، او «احتمالا این تحول را گامی در جهت پیشرفت به‌سوی چشم‌انداز سال‌های گذشته‌اش دیده است – نشانه‌ای حاکی از آن‌که تک‌‌ تک پیش‌بینی‌های سال ۱۹۵۳ او سرانجام به ثمر خواهد رسید.»

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی