وزیر راه و شهرسازی: مجردها باید تعهد محضری بدهند که متأهل می‌شوند

دولت سیزدهم وعده داده است که طی چهار سال، چهار میلیون خانه می‌سازد

به نظر می‌رسد که دولت با تعدیل شرط پیشین و با قید تعهد محضری،اجازه ثبت نام مسکن در «نهضت ملی مسکن» را صادر کرده است - عکس از جماران 

رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی درباره شرایط ثبت نام جوانان در طرح «نهضت ملی مسکن» گفت: «آقایان مجرد بالای ۲۳ سال که در سامانه نهضت ملی مسکن ثبت نام می‌کنند باید تعهد محضری برای متأهل شدن بدهند، در غیر این صورت واحد برای آن‌ها به قیمت کارشناسی شده حساب می‌شود.»

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، او با بیان اینکه «سن ثبت‌نام کنندگان آقای مجرد در سامانه نهضت ملی مسکن به ۲۳ سال رسیده است»، افزود تاکنون بیش از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر ثبت نام کرده و امروز مهلت ثبت نام برای ۴۶۰ شهر به اتمام می‌رسد.

گفته شده بود داوطلبان برای ثبت نام در این طرح باید چهار شرط «تأهل و سرپرست خانوار بودن، حداقل سابقه ۵ سال سکونت در شهر مورد تقاضا، نداشتن مالکیت خانه و عدم استفاده از امکانات دولتی از اول انقلاب در حوزه مسکن» را داشته باشند.

همچنین، پیش‌تر اعلام شده بود که مجردها امکان ثبت نام در این طرح را ندارند. حالا به نظر می‌رسد که دولت با تعدیل شرط پیشین خود، با قید تعهد محضری اجازه ثبت نام مسکن در این طرح را صادر کرده است.

از ۲۸ مهرماه تا که ثبت نام طرح نهضت ملی مسکن آغاز شده است تا امروز، بیش از دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در سامانه نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کرده‌اند.

طرح «نهضت ملی مسکن» قرار است راهکاری برای حل معضل مسکن در کشور باشد. روشی که بسیاری آن را با طرح مسکن مهر که در دوران ریاست جمهوری احمدی‌نژاد انجام شد، مقایسه می‌کنند. با این حال کارشناسان اقتصادی معتقدند که کشور در حال حاضر توان اجرای وعده‌های رئیسی را ندارد.

از سوی دیگر وامی که برای خرید طرح «نهضت ملی مسکن» در نظر گرفته شده، عملاً با توانایی اقتصادی بخش بزرگی از جامعه همخوانی ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حالی که حداقل دستمزد در ایران به کمتر از ۴ میلیون تومان می‌رسد، هفته گذشته معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که مبلغ و سود تسهیلات در طرح «نهضت ملی مسکن» ثابت نیست و بر اساس نیاز و توان خانوار تعیین می‌شود، گفته بود: «میزان تسهیلات از ۲۵۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان و نرخ بهره از ۵ تا ۱۸ درصد متغیر است که یارانه نرخ بهره به همه اقشار به یک میزان پرداخت نمی‌شود.»

در کمترین حالت پرداختی، کل بازپرداخت وام ۲۵۰ میلیون تومانی در ماه دوازدهم سال بیستم ۴۱۵ میلیون و ۷۲۱ هزار تومان خواهد بود. به عبارت دیگر کل سود این وام ۱۶۵ میلیون و ۷۲۱ هزار تومان است.

اما اگر وام با بهره ۱۸ درصدی محاسبه شود، کل بازپرداخت این وام یک میلیارد و ۷۸ میلیون تومان، یعنی سود حدود ۸۲۸ میلیون تومانی برای وام ۲۵۰ میلیون تومانی خواهد بود.

دولت سیزدهم وعده داده است که طی چهار سال، چهار میلیون خانه می‌سازد. فارغ از اینکه این وعده قابل تحقق است یا خیر، شرایط ثبت نام برای خرید این خانه‌ها نیز شامل محدودیت‌های خاصی است.