دیکتاتور مورد علاقه من کجاست؟

نظر ترامپ درباره رییس جمهوری مصر با «سکوت حیرت‌آور» روبه‌رو شد

دونالد ترامپ و عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر. واشنگتن دی‌سی آوریل ۲۰۱۷
NICHOLAS KAMM / AFP

اظهارنظرها و برخی ادعاهای آقای ترامپ باعث جلب توجه به رابطه نزدیک او با رهبران خودکامه چین، روسیه، کره شمالی، و ترکیه شده است.

بر اساس یک گزارش جدید، یک بار دونالد ترامپ، زمانی که در انتظار دیدار با با رهبران جهان بود، رییس جمهوری مصر، عبدالفتاح سیسی را به عنوان «دیکتاتور مورد علاقه» خود خطاب کرد.

آن عبارت که جزییات آن در گزارش روزنامه وال استریت ژورنال منتشر شده است، با سکوت حیرت‌آور مقامات آمریکایی و مصری که برای برگزاری کنفرانس گروه هفت، در هتل du Palais در بیاریتز فرانسه  گرد آمده بودند، مواجه شد. 

چندین نفر که در آن هنگام در سالن حضور داشتند، به این روزنامه گفتند که آقای ترامپ با صدای بلند گفت: «دیکتاتور مورد علاقه من کجاست؟»

این شاهدان گفتند، بر این باور هستند که نظر آقای ترامپ یک شوخی بوده، اما با این وجود، پاسخ به آن شوخی، سکوت بوده است. مشخص نیست که آیا آقای سیسی در سالن حضور داشته، یا آن اظهارات را شنیده است.

بدون توجه به قصد و نیت وی، اظهار نظر گزارش شده آقای ترامپ باعث جلب توجه به انتقادات تکراری‌ای شده است که آقای سیسی از زمان به دست گرفتن قدرت پس از کودتای سال ۲۰۱۳متحمل شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گزارش‌هایی از وزارت خارجه آمریکا، سازمان ملل و دیگر گروه‌ها نشان می‌دهند که در طول دوران حکومت سیسی، مقامات مصری متهم شده‌اند که هزاران مخالف سیاسی را دستگیر کرده‌اند، آنها را شکنجه داده‌اند و زندانیان را به قتل رسانده‌اند تا از فعالیت گروه‌های مخالف جلوگیری کنند.

در طول این شش سال، دولت مصر از خود دفاع کرده است و می‌گوید که به منظور مبارزه با افراط‌گرایان، باید اقدامات شدیدی را علیه آنها انجام دهد.

کاخ سفید به‌خصوص هیچ موضع رسمی‌ای در مخالفت با این روش‌ها ابراز نکرده است.

این اظهار نظر همچنین راحت بودن ظاهری آقای ترامپ با دیکتاتورهای خونخوار در سراسر جهان را برجسته می‌کند، که شامل آقای سیسی و دیگرانی چون، کیم جونگ اون رهبر کره شمالی، و یا حتی ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه می‌شود.

آقای ترامپ همچنین درباره رابطه بسیار خوب خود با رهبران خودکامه جهان مانند رئیس جمهوری ترکیه، رجب طیب اردوغان، و رییس جمهوری چین، ژی جینپینگ، با تکبّر، افتخار می‌کند.

بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، در دیداری که در آن آقای ترامپ، آقای سیسی را «دیکتاتور مورد علاقه» خود خوانده است، مقامات دیگری از مصر همچون سامه شکری، وزیر امور خارجه مصر، و عباس کامل، رییس اداره اطلاعات و امنیت مصر، نیز حضور داشته‌اند.

گزارش شده است که وزیر خزانه‌داری آمریکا، استیو منوچین، همراه با مشاور امنیت ملی وقت، جان بولتون و عده‌ای دیگر نیز در آن جلسه حضور داشتند.

https://www.independent.co.uk/news

© The Independent