مهدی چمران: اتوبوس جای استراحت نیست، این بساط جمع می‌‎شود

تمرکز رسانه‌ها روی پدیده اتوبوس‌‌خوابی رئیس شورای شهر تهران را عصبانی کرد

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران - اقتصاد آنلاین

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، از جمع‌آوری اتوبوس‌هایی که محل استراحت برخی افرادند، خبر داد و گفت: «این بساط جمع می‌شود؛ اتوبوس جای استراحت نیست.» پیش‌تر احمد احمدی‌صدر، مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران، از جانمایی موقت ۲۰ اتوبوس در سطح تهران برای حمایت از افراد بی‌خانمان خبر داده بود.

انتشار گزارش‌هایی درباره رواج پدیده اتوبوس‌ خوابی افراد بی‌خانمان واکنش‌های زیادی را در رسانه‌های رسمی و فضای مجازی به دنبال داشته است. از آنجا که این پدیده مستقیما با فقر ارتباط دارد، نوک پیکان انتقادها به سمت جمهوری اسلامی ایران است که گسترش فقر در جامعه نتیجه‌ عملکرد آن بوده است. این انتقادها خشم برخی مقام‌های حکومتی از جمله مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، را به دنبال داشته است.

چمران روز سه‌شنبه، ۱۴ دی‌ماه، در صحن شورای شهر تهران مدعی شد: «خبرگزاری‌های خارجی بر مسئله‌ اتوبوس‌ خوابی متمرکز شده‌اند و یادشان رفته است که زباله‌گردهای لندنی یا دیگر کشورها چگونه زندگی می‌کنند.»

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه در گذشته برخی از افراد بی‌خانمان را به‌زور به گرمخانه‌ها می‌بردند، گفت که در پی صحبت او با علیرضا زاکانی، شهردار تهران، قرار شده شنبه یا یکشنبه بساط اتوبوس‌هایی که شب‌ها محل خواب افرادند برچیده شود. او افزود: «اتوبوس بهداشتی نیست و صبح که این افراد بیدار می‌شوند، چه کنند؟ مشکلاتی هم در این زمینه وجود دارد؛ اما دقت کنید هر کاری کنیم، از کار ما برداشت دیگری می‌شود. تبلیغات جهانی علیه ما است و زیر ذره‌بین رسانه‌های داخلی و خارجی قرار داریم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چمران در ادامه به فیلم‌های منتشر شده در فضای مجازی و رسانه‌ها اشاره کرد و گفت: «حتی فیلمی منتشر شده که یک اتوبوس خواب به راننده می‌گوید بخاری بزن اما می‌گوید نداریم و به او پتو می‌دهد؛ البته مسئله دریافت پول مطرح نیست. عده‌ای درمانده به اتوبوس‌ها پناه می‌آورند.»

پیش‌تر احمد احمدی‌صدر، مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران، خبر داده بود که ۲۰ اتوبوس در نقاط مختلف تهران برای استراحت افراد بی‌خانمان مستقر می‌شوند. او گفته بود این طرح تا زمانی که سرما جان و سلامت کارتن‌خواب‌ها و بی‌خانمان‌ها را تهدید می‌کند، ادامه دارد.

با وجود قول این مقام شهرداری برای استقرار اتوبوس‌های سیار تا پایان فصل سرما، به دلیل عصبانیت رئیس شورای شهر تهران قرار است بساط اتوبوس‌ها جمع شود. مهدی چمران در حالی مدعی شده است که اتوبوس‌خواب‌ها معتادان متجاهر و کارتن‌خواب‌‌اند که گزارش رسانه‌های داخلی نشان می‌دهد اغلب آنان معتاد نیستند و روزها کار می‌کنند؛ اما شب‌ها برای استراحت و خواب جایی ندارند.

چمران در جلسه روز یکشنبه (۱۲ دی‌) شورای شهر تهران، در پاسخ به پرسشی درباره پدیده اتوبوس‌ خوابی گفته بود: «این‌ها بحث‌های حاشیه‌ای‌اند و نمی‌خواهم به این‌ها بپردازم. قاعدتا اجازه چنین کارهایی را نباید داد اما کسی که در اتوبوس خوابش برد را نمی‌شود کاری کرد.»