درگیری میان مبارزان جبهه احمد خان و طالبان در سمنگان

طالبان پس از پایان درگیری برای انتقام‌جویی دو غیرنظامی را تیرباران کردند

جبهه احمد خان از مبارزانی ازبک و ترکمن تشکیل شده است که در پی سلطه طالبان بر افغانستان، به بخش‌های کوهستانی سمنگان پناه بردند- ایندیپندنت فارسی

یکشنبه، ۱۲ دی‌ ۱۴۰۰، نیروهای جبهه احمد خان سمنگانی در استان سمنگان واقع در شمال افغانستان به مواضع طالبان در روستای کیچی منغر در شهرستان حضرت‌ سلطان حمله کردند. در جریان این درگیری، فرمانده طالبان به نام ملا داوود و یک جنگجوی تحت امر او و نیز عبدالحلیم، از فرماندهان جبهه احمد خان سمنگانی، کشته شدند.

یک منبع حاضر در جبهه احمد خان سمنگانی به ایندیپندنت فارسی گفت که درگیری پس از آن آغاز شده است که در چند روز گذشته، طالبان قصد داشتند فرماندهان و مبارزان این جبهه در حومه‌های روستای کیچی منغر را غافلگیر کنند. عبدالحلیم، از فرماندهان جبهه احمد خان سمنگانی، که با شماری از نیروهای تحت امرش در حومه روستای کیچی منغر مستقر بود، قبل از یورش طالبان، به مواضع این گروه حمله کرد و در جریان درگیری جان باخت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نقل از این منبع، چند ساعت پس از پایان جنگ، جنگجویان طالبان از مرکز سمنگان به روستای کیچی منغر یورش بردند و دو تن از بستگان عبدالحلیم را که در فعالیت‌های نظامی جبهه احمد خان نقشی نداشتند، تیرباران کردند.

جبهه احمد خان سمنگانی از مبارزانی ازبک و ترکمن تشکیل شده است که در پی سلطه طالبان بر افغانستان، به بخش‌های کوهستانی سمنگان پناه بردند و در چهار ماه گذشته، بارها به مواضع طالبان حمله کردند. این نیروها در سال ۲۰۰۱ میلادی و در جریان نبرد نیروهای اتحاد شمال با طالبان، به فرماندهی احمد خان سمنگانی، عضو پیشین مجلس نمایندگان و از چهره‌های قدرتمند سمنگان، علیه طالبان می‌جنگیدند. احمد خان سمنگانی در سال ۲۰۱۲، در یک حمله انتحاری طالبان کشته شد. پس از فروپاشی دولت پیشین افغانستان، نیروهای وفادار به احمد خان سمنگانی برای فرار از انتقام‌جویی طالبان از رقبا و مخالفانشان و برای در امان ماندن از اعدام‌ به دست این گروه، مسلح شدند و با طالبان می‌جنگند.

روز یکشنبه، گزارش‌هایی هم از درگیری میان نیروهای جبهه مقاومت ملی و طالبان در شهرستان اشکمش استان تخار منتشر شد. روزنامه هشت صبح به نقل از منابع محلی، نوشت که در نتیجه درگیری در روستای الیچ، یک جنگجوی طالبان و یک عضو جبهه مقاومت ملی کشته شدند.

طالبان با اعمال سانسور بر رسانه‌های محلی از انتشار هر گونه خبر و گزارش در مورد مخالفانشان جلوگیری می‌کنند. در چهار ماهی که از سلطه این گروه بر افغانستان می‌گذرد، حملات چریکی نیروهای ضد طالبان تلفاتی را به این گروه وارد کرده است. اما طالبان از انتشار جزئیات مربوط به این حملات خودداری می‌کنند و سخنگویان این گروه نیز به تماس رسانه‌ها و خبرنگاران در این مورد پاسخ نمی‌دهند.

بیشتر از جهان