اعتراض به ساخت مجسمه کریستیانو رونالدو در هند

منتقدان ساخت مجسمه رونالدو در گوا، آن را یادآور استعمار پرتغال می‌دانند

سازندگان مجسمه رونالدو می‌گویند این کار برای الهام بخشیدن به جوانانی است که رویای فوتبالیست شدن را در سر دارند - AFP

مجسمه کریستیانو رونالدو که این هفته در گوا رونمایی شد، اعتراض برخی از مردم محلی را برانگیخته است.

گوا، شهری بندری در جنوب غربی هند، بیش از ۴۵۰ سال مستعمره پرتغال بوده است. تیم پرتغال در گوا بسیار محبوب است و مردم این منطقه با این کشور اروپایی ارتباط خوبی دارند اما ساخت مجسمه رونالدو انتقادهایی را به همراه داشته است.

به گزارش گاردین، در حالی که سازندگان مجسمه رونالدو می‌گویند چنین کاری برای الهام بخشیدن به جوانانی است که رویای فوتبالیست شدن را در سر دارند، منتقدان معتقدند که این مجسمه نامناسب است.

مایکل لوبو، یکی از سیاستمداران محلی گوا در توییتی نوشت: «مجسمه ۴۰۰ کیلوگرمی مهاجم منچستریونایتد و پرتغال برای ادای احترام به «عشق به فوتبال» و «الهام بخشیدن به جوانان برای پیشرفت» در نظر گرفته شده بود، اما بعضی از مردم پرچم‌های سیاه را در مراسم افتتاحیه مجسمه به اهتزاز درآوردند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مایکل لوبو، مخالفان مجسمه رونالدو را به نفرت از فوتبال متهم کرد و گفت: «مردم گوا وقتی مردم در مورد فوتبال حرف می‌زنند، از کریستیانو رونالدو مثال می‌آورند. ما این مجسمه را اینجا نصب کرده‌ایم تا پسران و دختران از سنین پایین الگویی برای الهام‌گرفتن داشته باشند و عشق به فوتبال افزایش یابد.»

با این حال منتقدان استدلال می‌کنند مجسمه‌ای که چند روز پس از شصتمین سالگرد آزادی گوا از سلطه پرتغال‌ رونمایی شد، نامناسب است. آنها این اقدام را توهین‌آمیز تلقی می‌کنند و آن را یادآور دوران استعمار می‌دانند.

یکی از آنها گفته است: «از شنیدن ساخت مجسمه رونالدو بسیار ناامید شدم. ای کاش مسئولان ما به نمادهای کشور خودشان مانند سمیر نایک و برونو کوتینیو افتخار کنند.»

این اولین بار نیست که مجسمه رونالدو با انتقاد روبرو می‌شود. در مارس ۲۰۱۷، تندیس نیم‌تنه برنزی این بازیکن که به مناسبت تغییر نام فرودگاه اصلی مادیرا، زادگاه رونالدو، به افتخار او رونمایی شد، توسط هواداران مورد تمسخر قرار گرفت.

منتقدان آن مجسمه گفتند که شباهت کمی به قهرمانشان دارد. امانوئل سانتوس، مجسمه‌ساز، گفت که این انتقادها سلیقه‌ای است، اما سال بعد، بنا به درخواست خانواده رونالدو، یک نیم‌تنه جدید جایگزین شد.

رونالدو هنوز درباره این مجسمه مناقشه‌آمیز در گوا اظهارنظری نکرده است.

بیشتر از جهان