امتیاز گیری اسرائیل از اجساد کشته شدگان فلسطینی

دیوان عالی اسرائیل مانع تحویل دادن اجساد قربانیان فلسطینی شد

عکس از:  AFP(اندیپندنت عربی)

در پی تشدید تنش های نظامی اخیر میان اسرائیل و فلسطینی ها و در یک تحول قابل توجه قضایی، دیوان عالی اسرائیل به ارتش این کشور دستور داد تا اجساد کشته شدگان فلسطینی را به خانواده های آنها تحویل ندهد بلکه از آن ها به عنوان برگه امتیاز گیری استفاده کند. صدور این حکم که فلسطینی ها آن را یک اقدام نژاد پرستانه و مغایر با حقوق بشر می دانند به مفهوم لغو تصمیم سابق دادگاه اسرائیل است.

مقامات اسرائیلی، 304 جسد فلسطینی و عرب را که در زمان اشغال کرانه باختری در سال 1967 کشته شده اند را در آرامگاهی که به نام "آرامگاه اعداد" معروف است، نگهداری می کنند. در این آرامگاه، اجساد 52 فلسطینی که در سال 2015 کشته شدند نیز نگهداری می شود.

قضات دادگستری اسرائیل اظهار داشتند که قانون اضطراری به فرماندار نظامی اجازه می دهد اجساد به اصطلاح "دشمنان" را به منظور تبادله با اجساد اسرائیلی و سربازانی که در بازداشت جناح های فلسطینی می باشند، نگهداری کند و البته این تصمیم به هدف تأمین امنیت ملی اسرائیل گرفته شده است.

در پیوند به این موضوع، مرکز حقوقی "عدالت" به نمایندگی از خانواده های کشته شدگان، تصمیم دادگاه اسرائیل را رد کرده و گفته است که این تصمیم، معیار های بین المللی حقوق بشر به ویژه کنوانسیون منع شکنجه را نقض می کند.

در سال 2016، کمپین ملی بازیابی اجساد قربانیان جنگ، با ارسال نامه ای به دیوان عالی اسرائیل؛ خواستار بازگرداندن اجساد کشته شدگان فلسطینی شد که در آرامگاه اعداد به صورت موقت دفن شده اند. در آرامگاه یاد شده روی هر یک از این قبر ها شماره ای نوشته شده است که مربوط به اطلاعات شخص دفن شده است.

دیوان عالی اسرائیل در سال 2017، با پیشنهاد بازگرداندن اجساد قربانیان موافقت کرد اما پیش از این که حکم دادگاه به اجرا گذاشته شود، دادستان کل اسرائیل علیه آن اعتراض کرد، در نتیجه دستگاه قضایی اسرائیل تصمیم خود را به حالت تعلیق در آورد.

سخنگوی خانواده های کشته شدگان فلسطینی گفت که مبارزه حقوقی برای دریافت اجساد قربانیان تا کنون به پایان نرسیده است و تلاش ها برای متقاعد کردن اسرائیل به تحویل دادن اجساد فلسطینی ها از طریق دادگاه کیفری بین المللی ادامه دارد.

البته شهروندان فلسطینی، تصمیم دیوان عالی اسرائیل را رد کرده و آن را بخش جدا ناپذیری از نظام اشغالگر اسرائیل می دانند که هیچ پیوندی با عدالت و رعایت حقوق انسانی ندارد. مقامات تل آویو، اجساد افرادی که متهم به قتل اسرائیلی ها و یا وابسته به جنبش حماس بوده را به خانواده های قربانیان تحویل نمی دهند.

خانم سلوی حماد، یکی از مسئولان کمپین ملی بازگرداندن اجساد شهدا، به اندیپندنت عربی اظهار داشت که گفت و گو با نهاد های حقوقی و سازمان های حمایت از حقوق بشر آغاز شده است تا دیوان عالی اسرائیل را وادار به پذیرش قوانین بین المللی و رعایت حقوق بشر کند و در نتیجه، اجساد قربانیان به خانواده های آنها تحویل داده شود.

خانم حماد افزود: دیوان عالی اسرائیل، در حالی اقدام به صدور این حکم کرد که کم تر از دو هفته به زمان برگزاری انتخابات اسرائیل مانده است و تردیدی نیست که هدف از این حکم، تأکید بر حمایت از منافع اسرائیل و دفاع از موضع گیری های راست افراطی است.

از سوی دیگر، عصمت منصور، کارشناس امور اسرائیل گفت که دیوان عالی اسرائیل با صدور این حکم، اقدامات نژاد پرستانه ای دولت اسرائیل علیه فلسطینیان را مورد تأیید و حمایت قرار داده و اعتبار خود را به عنوان یک نهاد بی طرف عدل گستر، از دست داد. این تصمیم غیر عادلانه، نمایانگر عمق فاجعه است و نشان می دهد که راست افراطی اسرائیل توانسته است به آخرین سنگر حمایت از دموکراسی نفوذ کند و آن را به صورت کامل در تصرف خود در آورد.

© IndependentArabia