بررسی «سناریوهای احتمالی حمله به ایران» در اسرائیل

ارتش اسرائیل اعلام کرد برای پیامدهای حمله به ایران، ازجمله نبرد با حزب‌الله لبنان یا حماس نیز آماده می‌شود

یک جنگنده اف-۱۶ نیروی هوایی اسرائیل- JACK GUEZ / AFP

به گزارش روزنامه اسرائیلی هاآرتص، ارتش اسرائیل ضمن ارائه چندین سناریو احتمالی حمله به اهدافی در ایران به رهبران سیاسی آن کشور، تاکید کرده که تعیین نتیجه چنین حملاتی یا ارزیابی تاثیر آن‌‌ها بر برنامه هسته‌ای تهران، دشوار است.

بنابر گزارشی که هاآرتص روز چهارشنبه، هشتم دی‌ماه منتشر کرد، «ارتش اعلام کرده که در ماه‌های گذشته به‌عنوان بخشی از آماده‌سازی‌های خود برای حمله احتمالی به ایران، به سلاح‌های پیشرفته مجهز شده، رزمایش‌های آموزشی برای نیروی هوایی برگزار کرده و اهداف حمله جدیدی را به مجموعه‌ هدف‌های موجود در بانک اطلاعاتی سازمان اطلاعات نظامی افزوده است. 

به نوشته این روزنامه، ارتش اسرائیل برای این آماده‌سازی، ۹میلیارد شِکِل اسرائیلی (معادل ۲.۹میلیارد دلار) بودجه اضافی دریافت کرده است.

مقام‌های نظامی اسرائیل گفته‌اند ارتش آن کشور آماده خواهد بود که «به‌محض تایید دولت» به ایران حمله کند. 

علاوه‌بر این، ارتش اسرائیل اعلام کرده است که برای پیامدهای حمله به ایران، ازجمله دور تازه‌ای از نبرد با حزب‌الله لبنان یا حماس در نوار غزه نیز آماده می‌شود. به نوشته هاآرتص، ارتش درحال زمینه‌سازی‌هایی است که در این سناریو، با تحمیل «هزینه‌های سنگین» به گروه‌های تروریستی،  دستاوردهای قابل‌توجهی در این جبهه‌ها کسب کند.

براساس ارزیابی ارتش اسرائیل، ایران با گسترش و تقویت ساختار پدافند هوایی خود در طول سال‌های گذشته، حمله هوایی به آن کشور را پیچیده‌تر کرده است. این ارزیابی همچنین به گسترش قابل توجه زرادخانه موشک‌های دوربرد جمهوری اسلامی ایران اشاره می‌کند که به‌راحتی می‌توانند هر نقطه‌ای در اسرائیل را هدف قرار دهند. 

به گزارش هاآرتص، با توجه به این ارزیابی‌ها، ارتش اسرائیل به‌منظور توسعه و تقویت پدافند هوایی این کشور، در طول سال گذشته، چندین قرارداد به ارزش میلیاردها شِکِل امضا کرده است.

براساس این گزارش، برآوردهای ارائه‌شده به دولت اسرائیل، حاکی از آن است که اگر ایران تصمیم به ساخت بمب هسته‌ای بگیرد، می‌تواند ظرف دو سال به این هدف برسد. این برآورد، تا حد زیادی با ارزیابی‌های قبلی سازمان اطلاعات نظامی اسرائیل مطابقت دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هاآرتص همچنین نوشته است که ارتش اسرائیل با شرکای منطقه‌ای در مصر، اردن، قبرس، یونان و برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس در برخی فعالیت‌های عملیاتی، ازجمله جمع‌آوری اطلاعات و انجام عملیات‌های مشترک ضدتروریسم، همکاری می‌کند. به گفته مقام‌های نظامی، این مشارکت روابط بین اسرائیل و همسایگانش را تقویت می‌کند و می‌تواند به اقدام نظامی احتمالی اسرائیل علیه ایران، مشروعیت بیشتری بدهد.

براساس برآوردهایی که هفته گذشته به نهادهای امنیتی اسرائیل ارائه شده است، کشورهای دشمن اسرائیل، ازجمله سوریه و لبنان، در تنگنای اقتصادی و اجتماعی وخیمی قرار دارند که بر توانایی آن‌ها را برای سرمایه‌گذاری نظامی تاثیر گذاشت است. در عین‌حال، ارتش اسرائیل ارزیابی می‌کند که موفق شده است از رسیدن حدود ۷۰درصد از محموله‌های تسلیحات از ایران، سوریه و عراق به لبنان، جلوگیری کند.

براساس این گزارش، این امر ایرانی‌ها را مجبور کرده است که تسلیحات را در محموله‌های کوچک‌تر و گاهی در پروازهای خطوط هوایی غیرنظامی، منتقل کنند. درنتیجه، استقرار ایران در سوریه و همچنین آرایش موشکی حزب‌الله با مشکل مواجه شده است. با این حال، با وجود موانع، ارتش اسرائیل معتقد است که حزب‌الله توانسته زرادخانه موشک‌های دقیق خود را گسترش دهد.

داده‌های نهاد امنیتی اسرائیل که به دولت ارائه شده است، نشان می‌دهد که در سال گذشته، ارتش اسرائیل بازدارندگی خود را در برابر کشورهای متخاصم حفظ کرده است. ژنرال آویو کوخاوی، رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل، در گفت‌وگو با خبرنگاران، اعلام کرد: «باتوجه به توان ما در انتقال اطلاعات دقیق به نیروهای نظامی، افزایش میزان تسلیحات و پرسنل [در نیروی زمینی] و انتصاب متصدیان شلیک و هسته‌های ویژه حمله در رده‌های مختلف، توانایی ارتش برای عملیات نظامی به‌طور قابل توجهی بهبود یافته است.»

بنابر اعلام منابع امنیتی، سازمان اطلاعات اسرائیل بسیار برتر از همتای ایرانی خود است. به گزارش هاآرتص، به‌منظور حفظ این مزیت راهبردی، به سازمان اطلاعات نظامی، از جمله برای سامانه‌های سایبری پیشرفته برای گزینش موثرتر هدف‌ها، بودجه‌های اضافی قابل توجهی اختصاص داده شد.

علاوه‌بر این، ۹۰۰میلیون شِکِل (حدود ۲۹۰میلیون دلار) برای ساخت یک حصار در امتداد مرز لبنان اختصاص یافته است. بنابر اعلام ارتش اسرائیل، پس از پایان پروژه، حصار به فناوری پیشرفته‌ای مجهز خواهد یود که توانایی ارتش برای واکنش درصورت تلاش به عبور از آن را تقویت می‌کند.

در مورد حماس در نوار غزه، ارتش اسرائیل ارزیابی کرده که این سازمان پس از آخرین دور نبرد در ماه مه گذشته، ضربه سنگینی خورده است. براساس برآوردها، حماس بازسازی نیروی نظامی و تاسیسات تولید راکت خود را آغاز کرده است. با وجود این، ارتش اسرائیل ارزیابی می‌کند که در جریان عملیات‌های خود نتوانسته است خسارات قابل توجهی به مجموعه راکت‌های دوربرد حماس وارد کند. 

از دید ارتش اسرائیل، آرامش نسبی کنونی بین آن کشور و نوار غزه از انتقال کمک‌های بشردوستانه‌ به غزه در چند هفته اخیر، ناشی شده است. بنابر تصمیم ارتش اسرائیل، این کمک‌ها و اجازه ورود کالاها به نوار ساحلی غزه، در سال آینده نیز ادامه خواهد داشت.