ارتش اسرائیل در پی محدود کردن فعالیتهای نظامی ایران در سوریه است

برآوردهای ارتش اسرائیل نشان می‌دهد حملات هوایی، دریایی و زمینی این کشور توانسته حدود ۷۰ درصد از توان ایران را در جابه‌جایی سلاح‌ در منطقه کاهش دهد

اخیرا سوریه اسرائیل را به انجام حملاتی در بندر لاذقیه متهم کرد، منطقه‌ای که تا این ماه به دلیل حضور نیروهای روسی در آن از حملات در امان بود-SANA / AFP

به گزارش تایمز اسرائیل ارتش این کشور بر این باور است که توانسته با حملات هوایی خود توانایی ایران را برای انتقال تسلیحات و تجهیزات نظامی از طریق سوریه به طرز چشمگیری کاهش دهد.

ارتش اسرائیل همچنین امیدوار است این حملات باعث شکاف میان حکومت ایران و رژیم اسد شود.

در عین حال ارتش اسرائیل به آماده‌سازی برای انجام حمله احتمالی به تأسیسات هسته‌ای ایران ادامه می‌دهد.

اما به رغم سخنان سیاستمداران و نظامیان اسرائیلی هنوز معلوم نیست حتی اگر ایران در آستانه دستیابی به سلاح هسته‌ای باشد آیا واقعا اسراییل چنین حمله‌ای انجام خواهد داد یا نه. چرا که بی‌گمان چنین حمله‌ای واکنش مستقیم ایران و نیروهای نیابتی این کشور را در پی خواهد داشت و ممکن است اسرائیل در چند جبهه وارد جنگ شود.

ارتش اسرائیل بر این باور است در شرایطی خاص، هزینه چنین عملیاتی می‌تواند برای امنیت ملی اسراییل بیش از دستاورهای آن باشد. در نگاهی کلی ارتش اسراییل روند آتی را برای امنیت این کشور مثبت ارزیابی می‌کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بودجه نظامی تازه نیز پس از سالها منابع مالی لازم را در اختیار ارتش گذاشته تا بتواند با پیمانکاران نظامی اسرائیلی و آمریکایی قراردادهایی درازمدتی امضا کند تا نیروهای نظامی این کشور در سال‌های آینده از سامانه‌ها و سلاح‌های مورد نیاز برخوردار شوند.

برآوردهای ارتش اسرائیل نشان می‌دهد حملات هوایی، دریایی و زمینی این کشور توانسته حدود ۷۰ درصد از توان ایران را در جابه‌جایی سلاح‌ در منطقه کاهش دهد. در دیگر موارد نیز توانایی ایران به طرز قابل توجهی محدود شده است.

درنتیحه ارتش اسرائیل معتقد است شمار سلاح‌های پیشرفته یا راهبردی در سوریه در حال کاهش است.

طی سال گذشته ارتش اسراییل ده‌ها حمله هوایی به اهدافی در خاک سوریه انجام داد که شمار آنها کمی بیش از سال ۲۰۲۰ و دو برابر شمار حملات در سال ۲۰۱۹ بود.

اخیرا سوریه اسرائیل را به انجام حملاتی در بندر لاذقیه متهم کرد، منطقه‌ای که تا این ماه به دلیل حضور نیروهای روسی در آن از حملات در امان بود.
انجام دومین حمله در ماه اخیر نشان می‌دهد احتمالا مسکو تا حدی با انجام عملیات‌ها موافقت کرده است.

ارتش اسرائیل امید دارد با بالا رفتن هزینه فعالیتهای ایران برای سوریه، بشار اسد فعالیت نیروهای نظامی ایران را در خاک این کشور محدود کند.