محبت با طعم چماق و اسلحه

حسین سلامی می‌گوید مردم هم از سپاه محافظت می‌کنند

عکس از خبرگزاری فارس

سردار حسین سلامی، که به تازگی به مقام فرماندهی کل سپاه پاسداران منصوب شده، در تازه‌ترین اظهارنظر خود ادعا کرد: «سپاه نخواهد گذاشت که مردم ما ذره‌ای در سختی قرار بگیرند ما با امید به خدا دل سختی‌ها را می‌شکافیم». این سردار سپاه هم‌چنین با بیان اینکه هرچه به این مردم خدمت کنیم بازهم کم است، ادعا کرد: «ما از رهبرمان فرمان و دستور داریم که با همه وجود و شبانه‌روزی برای اعتلای این کشور و زدودن غبار محرومیت و فقر از سیمای شریف این مردم عزیز تلاش کنیم». 

اشاره این سردار سپاه به مشکلات معیشتی و فقر لجام گسیخته‌ای است که در سال‌های اخیر داد بسیاری از شهروندان را درآورده است. مشکلاتی که با وقوع اتفاقاتی چون سیل و زلزله مردم بسیاری از شهرها و روستاهای ایران  را در وضعیتی سخت‌تر از قبل قرار داد. سردار سلامی هم‌چنین مدعی شد که سپاه موفق شده با فرماندهی علی خامنه‌ای تلخی و مصیبت حاصل از وقوع سیل در روزهای ابتدایی سال را بدل به «نعمتی» بزرگ کند. ادعایی که با توجه به شرایط مردم سیل‌زده چندان با واقعیت هم‌خوانی ندارد. 

حسین سلامی هم‌چنین با اشاره به تحریم‌های آمریکا، به خود اجازه داده تا زبان مردم باشد و در ادعایی عجیب گفت: «ملت ایران نشان دادند بزرگ‌تر از تحریم و دشمنان‌مان هستند. اراده ملت ایران بزرگتر از اراده دشمنان است. مردم ما بزرگتر از سیل هستند و بر آن غلبه کردند مردم ما آموختند در جنگ باید زیباتر زندگی کنند». بنا به ادعای فرمانده سپاه پاسداران «مردم هم از سپاه در برابر دشمنان محافظت می‌کنند».

اینکه مقامات جمهوری اسلامی همواره به خود اجازه می‌‌دهند که زبان مردمی باشند که بیشترین خسارت‌ها را از تمامیت‌خواهی نظام جمهوری اسلامی دیده‌، چندان بی‌سابقه نیست اما اظهارنظر این فرمانده سپاه از آن جهت قابل بررسی‌ست که حسین سلامی نقش جدی و تعیین کننده‌ای در سرکوب مردم داشته است. سلامی پس از انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۸، که منجر به اعتراضات گسترده  مردمی شد، نقش اساسی در سرکوب معترضین داشت. او حتی تهدید جنبش سبز برای نظام را سخت‌تر از جنگ هشت ساله با عراق توصیف کرد. سلامی نقش ویژه‌ای در سازمان‌دهی راهپیمایی حکومتی ۹ دی ۱۳۸۸ داشت و حتی در سال ۱۳۹۷، ۹ دی را «یوم الله» نامید که به زعم او «مردم ایران اهداف آمریکا را تشییع جنازه کرده و توطئه آن دولت را شکست دادند». 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اظهارنظرهای سردار سلامی درباره موضوعات داخلی بسیار کم‌تر از سخنرانی‌ها و موعظه‌های او در باب سیاست خارجی و به‌خصوص تهدیدهای او علیه آمریکا و اسرائیل است اما جایگاه جدید او به عنوان فرمانده سپاه پاسداران و مواضع تهدیدآمیز و افراطی او فعالان سیاسی و مدنی را در ایران نگران کرده که سرکوب‌های بسیج و سپاه به فرماندهی سلامی بیشتر از پیش شود. بسیاری حسین سلامی را سردار «رجزخوان» سپاه می‌نامند. حالا انگار این رجز‌خوانی جای خود را به «ابراز محبت» داده است. ابراز محبتی که البته بیشتر ترس در دل شهروندان انداخته است! اینکه فرمانده مهم‌ترین دستگاه سرکوب جامعه مدنی چنین اظهارنظری کند نمی‌تواند خاطرات تلخ سال‌ها سرکوب شهروندان ایرانی را از بین ببرد. هرچند که سردار رجزخوان مدعی‌ست که «کشور به خوبی در حال ساخته شدن است و ما در حال پیشرفت هستیم» اما پرواضح است که واقعیت موجود در جامعه ایران چیز دیگری‌ست. دخالت‌های سپاه در امورات جاری مملکت به جایی رسیده است که خیلی‌ها نیروی اصلی اجرایی را نه «دولت» منتخب مردم که «سپاه» منصوب رهبر می‌دانند. گویی سخنرانی‌های مقامات سپاه نیز بیشتر از اینکه از سر محبت و دل‌سوزی برای مردم باشد، فرصتی‌ست برای گزارش کار به رهبر جمهوری اسلامی و مشروعیت بخشی به جایگاه اجرایی این ارگان نظامی در ساختار حکومت جمهوری اسلامی ایران. 

بیشتر از