اتهام جدید نرگس محمدی؛ جاسوسی برای عربستان

«نرگس محمدی اعلام کرده است در هیچ دادگاهی شرکت نمی‌کند چون کاری نکرده است که دادگاهی شود»

نرگس محمدی، سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر در ایران- تصویر برگرفته از ویدیوی منتشرشده در صفحه اینستاگرام همسر نرگس محمدی، taghirahmani38@ 

همسر نرگس محمدی از تماس تلفنی او از زندان و اتهام تازه‌اش خبر داد. تقی رحمانی، همسر نرگس محمدی در صفحه شخصی توییترش خبر داد که نرگس در تماس تلفنی با خانواده اعلام کرده در سلول انفرادی است و از سوم آذر زیر بازجویی به سر می‌برد.

او اضافه کرد: «علاوه بر موارد اتهامی گذشته، اتهام جاسوسی به عربستان به وی (نرگس محمدی) زده شده است چون کاندیدای جایزه صلح نوبل شده بود.»

 اتهام جاسوسی برای عربستان به این دلیل به پرونده اضافه شده که نرگس محمدی و لجین الهذلول، فعال مدنی اهل عربستان سعودی، برای جایزه صلح نوبل نامزد شده‌اند.

بنا بر نوشته تقی رحمانی، نرگس محمدی اعلام کرده است در هیچ دادگاهی شرکت نمی‌کند؛ «چون کاری نکرده است که دادگاهی شود».

اسفند ۹۹، رئیس سازمان عفو بین‌الملل در نروژ اعلام کرد که نرگس محمدی، فعال حقوق بشر ایرانی که آن زمان به تازگی از زندان آزاد شده بود، از طرف نمایندگان مجلس نروژ در کنار لجین الهذلول از عربستان سعودی به عنوان نامزد دریافت جایزه صلح نوبل معرفی شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جمهوری اسلامی ایران از سال ۱۳۸۹ تاکنون بارها نرگس محمدی، نایب‌رئیس کانون مدافعان حقوق بشر را بازداشت و زندانی کرده است. او در سال ۱۳۹۸ در حالی‌ که حکم حبس ۱۶ ساله خود را در زندان می‌گذراند، با دو پرونده امنیتی دیگر مواجه شد.

این فعال حقوق بشر در مهر ۱۳۹۹ پس از تحمل بیش از پنج سال زندان آزاد شد اما دادگاه در خرداد ۱۴۰۰، او را به اتهام «تبلیغ علیه نظام»، «تحصن در دفتر زندان»، «تمرد از ریاست و مقام‌های زندان» و «تخریب شیشه‌ها» و «افترا»، به ۸۰ ضربه شلاق تعزیری، ۳۰ ماه حبس تعزیری و پرداخت دو فقره جزای نقدی محکوم کرد. نرگس محمدی روز ۲۵ آبان ۱۴۰۰ برای اجرای حکم دستگیر شد و به گفته همسرش دادگاه به او حق انتخاب وکیل نداده است و در سلول انفرادی نگهداری می‌شود.

شب گذشته، دوشنبه ششم دی ۱۴۰۰، کاربران توییتر با هشتگ «سلول انفرادی شکنجه است» به نگه داشتن نرگس محمدی در سلول انفرادی اعتراض کردند. این فعال حقوق بشر خرداد ۱۴۰۰ در گفت‌وگو با ماهنامه خط صلح گفته بود: «سلول انفرادی برای هر موجود زنده‌ای شکنجه است.»