توزیع عادلانه بنزین یا زمینه‌سازی برای افزایش قیمت؟ 

کارشناس اقتصادی: «با یارانه ۱۵ لیتری، اعتراض‌های احتمالی به گرانی قیمت بنزین را کنترل خواهند کرد»

جواد اوجی، وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران، درباره جزئیات طرح پرداخت یارانه بنزین به افراد گفت که بر اساس این طرح، «ماهانه ۱۵ لیتر بنزین ۱۵۰۰ تومانی به همه تعلق می‌گیرد.» در خبری دیگر، احمد وحیدی، وزیر کشور، اعلام کرد که دولت «فعلا» برای افزایش قیمت بنزین برنامه‌ای ندارد. با وجود ادعاهایی این دو مقام‌ دولتی، تحلیلگران اقتصادی معتقدند که اجرای این طرح پیش‌زمینه افزایش قیمت بنزین در سال آینده است. 

در حال حاضر طرح اختصاص یارانه بنزین به افراد به‌طور آزمایشی در کیش و قشم اجرا می‌شود و بر اساس اعلام جواد اوجی، «به صلاحدید تیم اقتصادی دولت و با رفع ابهام‌های کارشناسی» این برنامه در کل ایران اجرا خواهد شد. 

پرداخت یارانه بنزین به افراد که پیش از این به خودروها تعلق می‌گرفت، تردیدها درباره برنامه دولت سیزدهم برای بالا بردن قیمت بنزین را افزایش داده است. با این حال، مقام‌های جمهوری اسلامی ادعا می‌کنند که طرح جدید به معنای افزایش قیمت بنزین نیست. 

وزیر نفت نیز در توضیح جزئیات این طرح گفت: «ما در حال حاضر ۲۷ میلیون کارت سوخت در کشور داریم دولت مصمم است یارانه‌ای که امروز به خودروها داده می‌شود، به‌تمامی مردمی که خودرو ندارند نیز تعلق بگیرد.» 

به گزارش خبرگزاری ایلنا و به گفته جواد اوجی، کسانی که یک سال در ایران اقامت داشته باشند، می‌توانند این یارانه را دریافت کنند؛ به‌ این‌ ترتیب که ابتدا ماهانه ۱۵ لیتر بنزین ۱۵۰۰ تومانی به همه تعلق می‌گیرد و افراد می‌توانند از آن استفاده کنند. در غیر این صورت، نیز معادل ریالی آن به حسابشان واریز می‌شود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر نفت در سخنان خود در روز دوشنبه، ششم ‌دی‌ماه، گفت که این طرح بر اساس «کار کارشناسی» اجرا می‌شود تا توزیع بنزین «عادلانه» باشد. او همچنین تاکید کرد که «هیچ‌گونه افزایش قیمتی در کار نیست» و یارانه بنزین به همه افرادی که شماره ملی دارند تعلق می‌گیرد. 

در خبری دیگر، احمد وحیدی، وزیر کشور نیز گفت: «فعلا برای گران شدن بنزین قراری وجود ندارد.» پیش‌تر علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت، نیز گفته بود: «دولت یارانه بنزین را به‌حساب سرپرستان خانوار واریز می‌کند تا از آن برای خرید بنزین یا موارد دیگر استفاده کنند.» 

یارانه ۱۵ لیتری بنزین که معادل ریالی آن به‌حساب سرپرست خانواده‌ واریز می‌شود، به معنای روزانه نیم‌ لیتر بنزین است. هیچ‌یک از مقام‌های دولتی تاکنون توضیح نداده‌اند که صاحبان خودروها باقی نیاز خود به بنزین را باید چگونه و با چه نرخی تامین کنند. 

در حال حاضر سهمیه ماهانه خودرو‌های بنزین‌سوز شخصی ۶۰ لیتر و خودروهای شخصی‌ دوگانه‌سوز ۳۰ لیتر است. سهمیه ماهانه برای موتورسیکلت‌ها نیز ۲۵ لیتر اعلام شده است و برای وانت‌های کم‌مصرف، ماهانه ۲۰۰ لیتر و وانت‌های پرمصرف، ماهانه ۳۰۰ لیتر سهمیه بنزین در نظر گرفته شده؛ اما با اجرای طرح جدید دولت که «بنزین برای همه» نام گرفته است، هر فرد ماهانه ۱۵ لیتر یارانه بنزین دریافت می‌کند. این طرح را قبلا سعید جلیلی در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری مطرح کرده بود. 

پیش‌تر، سید مرتضی افقه، کارشناس اقتصادی، در واکنش به این طرح و انتشار اخباری مبنی بر احتمال گران شدن قیمت بنزین، به روزنامه آفتاب یزد گفته بود: «وقتی بحث سهمیه‌بندی یا همان کوپنی کردنی بنزین مطرح می‌شود، احتمال افزایش قیمت آن بالا می‌رود.»

او با بیان اینکه احتمال دارد در آینده‌ای نه‌چندان دور با افزایش قیمت بنزین مواجه شویم، گفت: «من فکر می‌کنم برای اینکه افزایش قیمت بنزین با اعتراض‌ها همراه نباشد، دولت پیشاپیش مبلغی را به‌عنوان یارانه به‌حساب افراد واریز خواهد کرد؛ با این مضمون که افزایش قیمت بنزین با افزایش یارانه همراه بوده است - دقیقا کاری که آقای احمدی‌نژاد انجام داد- و به این طریق اعتراض‌های احتمالی به گرانی قیمت بنزین را کنترل خواهند کرد.»