اعتراض در پنجشیر: مرگ بر طالبان، زنده باد احمد مسعود

معترضان: این را بدانید که اگر این جنایات تکرار شود، همه این مردم در برابرتان اسلحه برمی‌دارند

اعتراض‌‌کنندگان از مرکز شهرستان عنابه به سمت مرکز پنجشیر حرکت کردند-صفحه پنجشیر نیوز/ فیسبوک

قبل از ظهر یکشنبه پنجم دی، ساکنان شهرستان عنابه در پنجشیر، با حمل جسد تیرباران شده محمد آقا، افسر پیشین پلیس، اعتراض به طالبان را آغاز کردند. افراد طالبان صبح امروز محمد آقا را در روستای زمان‌کور از خانه‌اش بیرون بردند و تیرباران کردند.

اعتراض‌‌کنندگان با سر دادن شعارهای «مرگ بر طالبان، زنده باد احمد مسعود» و «بیگانه را نمی‌خواهیم»، از مرکز شهرستان عنابه به سمت مرکز پنجشیر حرکت کردند. در طول مسیر، ده‌ها معترض دیگر نیز به این عده ملحق شدند. یکی از ساکنان پنجشیر، به شرط فاش نشدن نامش، در صحبت با ایندیپندنت فارسی گفت: «محمد آقا در دولت پیشین افغانستان افسر پلیس بود، اما با فروپاشی آن دولت، اسلحه و امکانات نظامی را کنار گذاشت و به زندگی عادی خود بازگشت. هیچ‌گونه فعالیت نظامی نداشت و با اعتماد به عفو عمومی طالبان، در کنار خانواده‌اش زندگی می‌کرد.»

به گفته این منبع، افراد طالبان صبح یکشنبه بدون مشخص شدن اتهام، محمد آقا را از خانه‌اش در روستای زمان‌کور بیرون کشیدند و در ملأ عام در مقابل چشمان مردم محل تیرباران کردند. خانواده محمد آقا و ساکنان روستای زمان‌کور جسد تیرباران شده او را برای اعتراض از مرکز عنابه تا مرکز پنجشیر حمل کردند و خواهان توقف کشتار مردم به دست طالبان شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در فیلم‌هایی که از جریان اعتراض مردم در شبکه‌های مجازی منتشر شده است، دیده می‌شود که ملا ملنگ‌شاه، معاون استاندار طالبان در پنجشیر، و حمید خراسانی، فرمانده انتظامی فرماندهی پلیس این گروه، در میان معترضان بودند، اما معترضان با شعار «مرگ بر خائن» آنان را از میان خود دور می‌کردند.

معترضان در پنجشیر، طالبان را به قتل و کشتار افراد بی‌گناه متهم کردند و هشدار دادند که در صورت ادامه این وضع، همه مردم برای قیام در برابر این گروه اسلحه به دست خواهند گرفت. در یکی از فیلم‌های منتشر شده از اعتراض در مرکز پنجشیر، یکی از معترضان در سخنانی می‌گوید: «ما مردم پنجشیر به کلمه توحید ایمان داریم و برای احترام به همین کلمه در برابر طالبان نجنگیدیم. این‌ها از این کلمه سوءاستفاده می‌کنند. این را بدانید، اگر این جنایات تکرار شود، همه این مردم در برابرتان اسلحه برمی‌دارند.»

در همین حال، یک منبع در پنجشیر گفت که در جریان این اعتراض، میان افراد مسلح حمید خراسانی و یک فرمانده دیگر این گروه درگیری نظامی صورت گرفت. به گفته این منبع، حمید خراسانی که از اهالی پنجشیر و از قوم تاجیک است، با یک فرمانده پشتون که گفته می‌شود عامل قتل محمد آقا است، درگیر شده است. از تلفات به جا مانده در این درگیری هنوز خبری در دست نیست، اما حمید خراسانی در صحبت با روزنامه هشت صبح گفت که درگیری پایان یافته است و نیروهای تحت امر او به حال آماده‌باش‌اند.

اعتراض در شهرستان عنابه پنجشیر در حالی شکل گرفت که چهارشنبه اول دی، فرماندهان طالبان ده‌ها تن از اهالی آن شهرستان را به اتهام همکاری با جبهه مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود بازداشت و شکنجه کردند.

در روزهای اخیر، عنابه یکی از مراکز درگیری‌های نظامی میان مبارزان جبهه مقاومت ملی و جنگجویان طالبان بوده است.