توافق اولیه ترکیه و قطر با طالبان برای مدیریت پنج فرودگاه افغانستان

گفت‌وگوهای دیپلماتیک و فنی برای نهایی‌شدن واگذاری مدیریت فرودگاه‌ها به دولت‌های ترکیه و قطر جریان دارد

کمبود امکانات فنی در فرودگاه‌های افغانستان، ناتوانی طالبان در تامین امنیت آن‌ها و نگرانی از برخوردهای نامتعارف طالبان در اداره فرودگاه‌ها، باعث شده است که شرکت‌های هوایی بین‌المللی از پرواز به افغانستان خودداری کنند- AHMAD SAHEL ARMAN / AFP

پس از سفر هیئت‌هایی از قطر و ترکیه به کابل، خبرگزاری آناتولی ترکیه به نقل از منابع دیپلماتیک، روز جمعه، سوم دی‌، گزارش داد که آن‌ها در مورد مدیریت پنج فرودگاه‌ افغانستان، از جمله فرودگاه کابل، به توافق اولیه با طالبان دست یافته‌اند.

پنجشنبه، دوم دی‌‌ماه، هیئت‌هایی از کشورهای ترکیه و قطر برای گفت‌وگو با اعضای ارشد گروه طالبان در زمینه واگذاری اداره پنج فرودگاه بین‌المللی افغانستان به دولت‌های قطر و ترکیه، وارد کابل شدند و مذاکرات در آن زمینه تاکنون جریان داشته است. در این مذاکرات، در مورد نحوه مدیریت فرودگاه‌های کابل، مزارشریف، قندهار، خوست و هرات، در سطح هیئت‌های دیپلماتیک و فنی، میان دولت‌های قطر و ترکیه با طالبان گفت‌وگو می‌شود. 

خبرگزاری آناتولی ترکیه، روز جمعه به نقل از منابع دیپلماتیک نوشت که هیئت‌های مذکور پس از گفت‌وگو با طالبان، به توافق اولیه در زمینه اداره پنج فرودگاه افغانستان، از جمله فرودگاه کابل، دست یافته‌اند و گفت‌وگوها در بخش فنی همچنان جریان دارد. 

تا کنون جزئیات بیشتری از توافق میان طالبان و هیئت‌های ترک و قطری در مورد نحوه اداره فرودگاه‌های افغانستان به بیرون درز نکرده است، اما منابع خبری به آناتولی گفته‌اند که هیئت‌ها پس از نهایی شدن توافق و اطمینان از عملی‌شدن آن برنامه، برای ادامه همکاری‌ها به دوحه برمی‌گردند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، روز شنبه، سوم دی، اداره هوانوردی غیرنظامی طالبان، با انتشار اطلاعیه‌ای، خبر نهایی شدن توافق با هیئت‌های ترک و قطری در مورد واگذار کردن اداره پنج فرودگاه افغانستان به دولت‌های قطر و ترکیه را رد کرد و گفت که توافق در آن زمینه هنوز نهایی نشده است.

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، دوشنبه گذشته، ۲۹ آذر، به رسانه‌ها گفته بود که دولت ترکیه پس از گفت‌وگو با دولت قطر در مورد برعهده گرفتن اداره پنج فرودگاه در افغانستان، به توافق رسیده است. وزیر خارجه ترکیه افزود که هیئتی از ترکیه به قطر رفته است تا توافق همکاری مشترک در این زمینه را نهایی کند و سپس با هدف گفت‌وگو با طالبان، به کابل بروند.  وزیر خارجه ترکیه تاکید کرد کشورش پیشنهادهایی در زمینه تقبل مدیریت پنج فرودگاه‌ افغانستان دارد و اگر آن پیشنهادها پذیرفته نشوند، اصرار نخواهد کرد.

با آن‌که بیش از چهار ماه از سلطه طالبان بر افغانستان می‌گذرد، بسیاری از شرکت‌های هوایی کشورهای منطقه، پروازهای خود را به کابل از سر نگرفته‌اند. کمبود امکانات فنی در فرودگاه‌های افغانستان، ناتوانی طالبان در تامین امنیت فرودگاه‌ها، نبود تضمین‌های لازم برای ارائه خدمات و امنیت شرکت‌های هوایی خارجی و نگرانی از برخوردهای نامتعارف طالبان در اداره فرودگاه‌ها، باعث شده است که شرکت‌های هوایی بین‌المللی از پرواز به افغانستان خودداری کنند.