شرایط کار خارجی‌ها در عربستان؛ حداقل دستمزد کارگر هزار دلار

دولت عربستان در تلاش است تا با افزایش دستمزدها، هر چه بیشتر خارجی‌ها را جذب کند

کارفرما در زمینه ویزا، مسکن، معاینات پزشکی و غیره به متقاضی کار کمک می‌کند - AFP

شهرت دستمزدهای بالا در عربستان سعودی بسیار فراتر از آسیا گسترش یافته است. فرصت‌های شغلی در عربستان سعودی برای خارجی‌ها، نه‌تنها یک فرصت عالی برای کسب درآمد، بلکه موقعیتی است تا با فرهنگ، تاریخ و طبیعت این کشور نیز آشنا شوند.

جمعیت عربستان سعودی حدود ۳۰ میلیون نفر است و بیش از ۷۰ درصد جمعیت آن خارجی هستند؛ بنابراین جای تعجب نیست که چرا بسیاری از خارجی‌ها به اینجا می‌آیند. عربستان سعودی به دلیل وجود ذخایر نفتی کشور ثروتمندی شده است و فعالانه از این منبع برای رفع نیازهای داخلی و خارجی استفاده می‌کند.

با این حال، برای همزیستی مسالمت‌آمیز با سعودی‌ها، خارجی‌ها باید از قوانین و سنت‌های سختگیرانه آن پیروی کنند. مثلاً با کفش وارد خانه کسی نشوید، لباس‌های خیلی باز نپوشید (چه برای خانم‌ها و چه آقایان) و همچنین نوشیدن مشروبات الکلی در اماکن عمومی ممنوع است.

دولت نیز به نوبه خود در تلاش است تا با افزایش دستمزدها، هر چه بیشتر خارجی‌ها را اغوا کند. از این گذشته، میانگین حقوق در عربستان سعودی بیش از ۱۰۰۰ دلار در ماه است. چنین حقوقی به خارجی‌ها انگیزه می‌دهد تا برای کار به عربستان سعودی بروند.

نحوه جستجوی کار برای خارجی‌ها در عربستان سعودی

هنگام جستجوی کار، خارجی‌ها باید در نظر داشته باشند که در عربستان سعودی، کارگران غیرماهر عمدتاً کارگران محلی هستند. به‌عنوان‌مثال، خارجی‌ها برای کار در شرکت‌ها، باید دارای مدارک و تحصیلات عالی و دانش انگلیسی باشند. مانند بسیاری از کشورها، کارگران خارجی باید کارفرمایی پیدا کنند تا به‌عنوان حامی عمل کند و با آنها قرارداد کاری (قرارداد) منعقد کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کارفرما در زمینه ویزا، مسکن، معاینات پزشکی و غیره کمک می‌کند. ضمناً برای دریافت ویزا، نه‌تنها باید معاینه پزشکی جامع انجام شود، بلکه باید مدرک ویژه‌ای برای تأیید صلاحیت کارگر خارجی ارائه شود. عدم سوء پیشینه وی و ... به علاوه ویزا برای مدت معینی برقرار است که باید از قبل با کارفرما مشخص شود و فقط با رضایت شرکت یا کارفرمای دیگر می‌توانید از مرزهای عربستان خارج شوید. حتی ویزا در برخی موارد توسط کارفرما حفظ می‌شود.

توصیه می‌شود از طریق آژانس‌های کاریابی دنبال کار بگردید. با کمک چنین شرکت‌هایی، متخصصان برای مشاغل خاصی که مورد تقاضا هستند، جذب می شوند. بیشتر اوقات ، متقاضی کار برای خدمات کاریابی به میزان ۱۰-۲۰  درصد حقوق سالانه را باید پرداخت کنند. علاوه بر این، عربستان سعودی محل بسیاری از شرکت‌های معروف جهانی است که می‌توانند خارجی‌ها را نیز استخدام کنند: مانند نستله و زیمنس.

حقوق در عربستان سعودی

میانگین حقوق، همان‌طور که در بالا ذکر شد، هزار دلار در ماه است. اما باید توجه داشت که کارگران خارجی اغلب دستمزد کمتری نسبت به همتایان داخلی خود دریافت می‌کنند. برای مثال، یک پیشخدمت در عربستان سعودی می‌تواند روی حقوق ۸۰۰ دلار در ماه حساب کند، یک راهنما تا هزار و ۲۰۰ دلار در ماه، یک کشاورز تا هزار دلار، یک معلم  هزار و ۵۰۰ دلار، یک مهندس عمران تا چهار هزار دلار و یک مهندس شاغل در بخش نفت تا پنج هزار دلار.

چه شغل‌هایی در بین خارجی‌ها طرف‌دار دارد

یافتن شغل در عربستان سعودی مزایای زیادی دارد. به‌عنوان مثال، عدم وجود مالیات بر درآمد، قیمت‌های مناسب، مراقبت‌های پزشکی و سایر مزایای اجتماعی، همه اینها کارگران خارجی را تشویق می‌کند تا برای کار به این کشور آفتابی بروند. چنین حرفه‌هایی در بین کارگران خارجی رایج است: ساخت و ساز، پزشکی، برنامه نویسی، تدریس در مدارس خصوصی، کارمند بانک، بخش‌های سرمایه‌گذاری، مربیان تناسب اندام و کارمندان اداری. 

مردان معمولاً در زمینه پزشکی یا به عنوان برنامه نویس کار می کنند و زنان به عنوان متخصص زیبایی، مربی تناسب اندام یا روانشناس کار می کنند.

بیشتر از جهان