گورباچف: آمریکا پس از فروپاشی شوروی، مغرور و خود رای شده است

رهبر سابق شوروی از مذاکرات امنیتی دو جانبه بین دو کشور استقبال کرد

گورباچف ضمن استقبال از مذاکرات امنیتی دو جانبه بین دو کشور، ابراز امیدواری کرد که دو طرف به نتیجه مثبتی برسند- Vasily MAXIMOV / AFP

با اینکه سال‌ها از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی می‌گذرد، اما همچنان سخنان میخائیل گورباچف، آخرین رهبر آن کشور مورد توجه افکار عمومی قرار دارد. خصوصاً که این روزها تنش امنیتی بین واشنگتن و مسکو افزایش یافته است. در همین رابطه، روز جمعه گورباچف گفت که واشنگتن پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی «مغرور و خود رای» شد که همین موضوع منجر به گسترش ائتلاف نظامی ناتو شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در سال‌های اخیر، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه بارها از ناتو انتقاد کرده و گفته است که این سازمان در حال تجاوز به مرزهای روسیه است. مسکو هفته گذشته از ایالات متحده خواست تا «ضمانت‌های قانونی» دهد که از گسترش ائتلاف تحت رهبری خود به شرق جلوگیری می‌کند.

گورباچف در آستانه سالگرد استعفای خود از رهبری اتحاد جماهیر شوروی، به خبرگزاری دولتی ریانووستی گفت: «چگونه می‌توان در چنین موقعیتی روی روابط برابر با آمریکا و غرب حساب کرد؟»

او به حال و هوای پیروزمندانه در غرب، به‌ویژه در ایالات متحده پس از پایان یافتن اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ اشاره کرد و افزود: «آنها مغرور و خود رای شدند. آنها در جنگ سرد اعلام پیروزی کردند.»

آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی معتقد است که در دوران او مسکو و واشنگتن جهان را از رویارویی و مسابقه هسته‌ای نجات دادند. اما او در ادامه تاکید کرد «برندگان» تصمیم گرفتند امپراتوری جدیدی بسازند. از این رو ایده گسترش ناتو به وجود آمد. منظور گوباچف پیروزی ایالات متحده در جنگ سرد علیه شوروی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، گورباچف ضمن استقبال از مذاکرات امنیتی دو جانبه بین دو کشور، ابراز امیدواری کرد که دو طرف به نتیجه مثبتی برسند.

هفته گذشته مسکو درخواست‌های امنیتی خود را به غرب ارائه کرد و گفت که ناتو نباید اعضای جدید را بپذیرد و ایالات متحده از ایجاد پایگاه‌های جدید در کشورهای شوروی سابق خودداری کند.

پوتین روز پنجشنبه گفت که واشنگتن مایل است در مورد این پیشنهادها بحث کند. مذاکرات ممکن است در آغاز سال آینده در ژنو انجام شود.

در مقابل یک مقام ارشد آمریکایی گفت که واشنگتن در اوایل ژانویه برای مذاکره آماده است.

گورباچف در ۲۵ دسامبر ۱۹۹۱، چند روز پس از آنکه رهبران بلاروس، روسیه و اوکراین گفتند اتحاد جماهیر شوروی دیگر وجود ندارد، از ریاست جمهوری اتحاد جماهیر شوروی استعفا داد.

پوتین که یک مأمور سابق «کا.گ.ب» و خدمتگزار وفادار اتحاد جماهیر شوروی بود، پس از فروپاشی شوروی بسیار ناامید شد و زمانی این فروپاشی را «بزرگترین فاجعه ژئوپلیتیک قرن بیستم» خوانده بود.

بیشتر از جهان