واکسن کرونای ارتش آمریکا معجزه‌ای است که در انتظارش بودیم؟

این واکسن جدید هنوز در مرحله آزمایش است و شاید بتواند در برابر تمام سویه‌های موجود مصونیت ایجاد کند

این واکسن با استفاده از فناوری کاملا متفاوت با واکسن‌های کووید‌ـ۱۹ موجود در سراسر جهان تولید می‌شود‌ـ ISHARA S. KODIKARA / AFP

با افزایش تلاش‌های دولت بایدن برای مقابله با شیوع سویه اومیکرون کووید‌ـ۱۹، ارتش ایالات‌ متحده آمریکا خبر پیشرفتی احتمالی در عرصه مبارزه با این ویروس را اعلام کرد: واکسن جدیدی که هنوز در مرحله آزمایش است و شاید بتواند در برابر تمام سویه‌های موجود مصونیت ایجاد کند.

ارتش مخصوصا ادعا می‌کند این واکسن «نه‌ تنها پاسخ ایمنی قوی در بدن ایجاد می‌کند، بلکه ممکن است ایمنی گسترده‌ای نیز در برابر سویه‌های نگران‌کننده سارس‌ـ‌کوو ۲ و سایر انواع ویروس کرونا ایجاد کند».

اگر ثابت شود خوش‌بینی این خبرها بی‌اساس نبوده است، این واکسن می‌تواند اوضاع جهان را در عرصه مقابله با ویروس‌های جدید کرونا کاملا تغییر دهد و شاید بتواند در ادامه روند تحول کووید‌ـ۱۹، سطح جدیدی از ایمنی در برابر سویه‌های آتی این ویروس ایجاد کند.

این واکسن از کدام نوع است؟

نام فعلی این واکسن اسپایک فریتین نانوپارتیکل کووید‌ـ۱۹یا اس‌پی‌اف‌ان (SPFN) است. این واکسن را محققان موسسه پژوهشی والتر‌رید ارتش (WRAIR) ساخته‌اند و هدفشان ایجاد ایمنی در برابر حداکثر تعداد سویه‌های ممکن ویروس کرونا است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این راهبرد با نام «پان سارس» شناخته می‌شود. به گفته کیوان مجرد، مدیر بخش بیماری‌های مسری و عفونی نوپدید این موسسه و رئیس طرح ساخت واکسن ارتش، هدف از این طرح «ایجاد فناوری‌ تولید واکسن پان‌کرونا ویروس است که شاید بتواند ایمنی مطمئن، موثر و بلندمدت در برابر چندین سویه و گونه از ویروس کرونا ایجاد کند.»

به گزارش دیفنس وان که اولین بار ساخت این واکسن را گزارش داد، این واکسن با استفاده از فناوری کاملا متفاوت با واکسن‌های کووید‌ـ۱۹ موجود در سراسر جهان تولید می‌شود. در واکسن اس‌پی‌اف‌ان، به‌جای روش ام‌آر‌ان‌ای یا واکسن‌‌های ناقل ویروس، از پروتئینی شبیه توپ فوتبال با ۲۴ وجه استفاده‌ شده که هرکدام حاوی نوع متفاوتی از پروتئین تاج ویروس کرونا است.

به گفته آقای مجرد، «حضور مکرر و منظم پروتئین تاج ویروس کرونا در ریز‌ذره‌ای چندوجهی ممکن است موجب تحریک ایمنی به نحوی شود که به ایجاد مصونیت گسترده‌تر منجر شود.»

فرایند کار تا کجا پیش رفته است؟

آزمایش این واکسن روی حیوانات پایان ‌یافته است و مرحله نخست از سه مرحله آزمایش روی انسان از آوریل آغاز شد.

طبق گزارش‌ها، ثبت‌ نام افراد برای شرکت در این تحقیق دشوار بود، زیرا محققان به کسانی نیاز داشتند که نه واکسن زده باشند نه به کرونا مبتلا شده باشند و بسیاری از آن‌هایی که هنوز واکسن نزده بودند، تمایل چندانی نداشتند در آزمایش واکسن شرکت کنند، استفاده از فناوری جدید که جای خود دارد.

طبق پیش‌بینی این محققان، نتایج مقدماتی مرحله یک همین ماه (دسامبر) منتشر می‌شود، اما طبق نتایج آزمایش روی حیوانات، این واکسن می‌تواند از نخستی‌سانان غیرانسان نیز در مقابل بیماری‌های کرونا محافظت کند و این حفاظت نه‌ فقط در برابر کووید‌ـ۱۹ بلکه در برابر ویروس اصلی سارس هم است که در بازه ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۴ جان حدود ۷۷۴ نفر را گرفت.

گروه موسسه پژوهشی والتر‌ رید همچنین واکسن دیگری به نام آر.اف.ان (نانوذره فریتین دامنه پیوند گیرنده تاج سارس-کوو- ۲) تولید کرده است و می‌گوید این واکسن هم در برابر سویه‌های کووید‌ـ‌۱۹ مصونیت گسترده ایجاد می‌کند.

این واکسن چه تاثیری دارد؟

محققان امیدوارند این واکسن نه‌ تنها در برابر سویه‌های آتی کووید‌ـ‌۱۹ موثر باشد، بلکه به جلوگیری از همه‌گیری‌های ناشی از عوامل بیماری‌زای آینده نیز کمک کند.

دکتر نلسون مایکل از موسسه پژوهشی والتر‌ رید می‌گوید: «سرمایه‌گذاری ما در تولید نسل آینده واکسن‌ها گامی مهم به‌ سوی پشت سر گذاشتن کووید‌ـ‌۱۹ و خطر بیماری‌های آتی است.»

© The Independent