وعده یارانه ۸۰۰ هزارتومانی به جمعیت در حال سقوط زیر خطر فقر

هم‌زمان با افزایش چندین برابری قیمت‌ها، محسن رضایی دو برابر شدن یارانه‌ها خبر داد

محسن رضایی، معاون اقتصادی دولت، روز دوشنبه‌ ۲۹ آذر، خبر افزایش یارانه‌ها را تایید کرد - تسنیم

در ادامه رویکرد تبلیغاتی تیم اقتصادی دولت و نمایندگان موافق آن در مجلس، محسن رضایی نیز از احتمال دو برابر شدن یارانه‌ها از ابتدای دی ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: «اگر این قانون خوب اجرا شود، هر خانوار چهار نفری ۸۰۰ هزار تومان کالا و پول دریافت خواهد کرد.» طرح افزایش مبلغ یارانه‌ها برنامه دولت برای سال ۱۴۰۱ است که گفته می‌شود به دنبال حذف ارز ترجیحی اجرا خواهد شد.

هم‌زمان با افزایش هشدارها درباره پیامدهای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، مقام‌های جمهوری اسلامی ایران وعده دادند که یارانه‌ها را دو برابر می‌کنند. محسن رضایی، معاون اقتصادی دولت، روز دوشنبه‌، ۲۹ آذر، این خبر را تایید کرد و گفت: «این مسئله از دی‌ ماه باید اجرا شود. به مسئولان اجرایی هم گفته شده است.» به گزارش خبرگزاری ایلنا، محسن رضایی با بیان اینکه افزایش یارانه‌ها در سند بودجه ۱۴۰۱ پیش‌بینی شده است، خبر داد که با «تاکید رئیس‌جمهوری»، این طرح در سه ماه پایانی سال ۱۴۰۰ نیز اجرا می‌شود.

محسن علی‌زاده، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، نیز افزایش دو برابری یارانه‌ها را تایید کرد و درباره اینکه آیا این طرح با توافق مجلس از دی‌ ماه اجرا خواهد شد، گفت: «دولت این مطلب را به‌دفعات و قبل از تقدیم لایحه بودجه به مجلس مطرح کرده بود». به گفته این نماینده مجلس، مابه‌التفاوت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در قالب یارانه به خانواده‌ها پرداخت می‌شود اما مکانیسم اینکه به ازای هر فرد چقدر در نظر گرفته شده و چگونه پرداخت می‌شود، تاکنون به‌طور شفاف اعلام نشده است. او در عین حال گفت که کلیات طرح به همان صورتی است که محسن رضایی اعلام کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس اعلام احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصاد و دارایی، در بودجه سال ۱۴۰۱، به غیر از دارو و نان به هیچ کالایی ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص نخواهد یافت. او روز یکشنبه، ۲۸ آذر، در یک برنامه تلویزیونی، گفت که بنا بر بودجه پیشنهادی دولت برای سال آینده، واردات نهاده‌های دامی و اقلام دیگر مشمول ارز ترجیحی نمی‌شوند.

در حال حاضر، اقلامی مثل گندم، جو، ذرت، سویا، روغن و دارو ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت می‌کنند. تحلیلگران اقتصادی و فعالان بازار هشدار داده‌اند که حذف ارز ترجیحی افزایش چندین برابری قیمت‌ها و بالا رفتن نرخ تورم را به دنبال دارد. با وجود این، تیم اقتصادی دولت و نمایندگان مجلس با رویکرد تبلیغاتی درباره افزایش مبلغ یارانه‌ها، برنامه قهرمان سازی از ابراهیم رئیسی را پیش می‌برند و در عین حال از هزینه‌های اجباری ارز ترجیحی شانه خالی می‌کنند؛ در حالی که با توجه به قیمت‌های نجومی کالاها در بازار، افزایش دو برابری مبلغ یارانه‌ها در کیفیت زندگی مردم تاثیر چندانی نخواهد داشت.

مروری بر قیمت‌ روز کالاهای اساسی در بازار و مقایسه آن‌ها با زمان مشابه سال قبل نشان می‌دهد که برخی کالاها تا بیش از ۱۵۰ درصد گران‌تر شده‌اند و افزایش قیمت برخی اقلام همچون برنج ایرانی همچنان ادامه دارد؛ بنابراین حتی اگر وعده مقام‌های دولتی برای دو برابر شدن یارانه‌ها اجرا شود، یک خانواده چهار نفری با یارانه ۸۰۰ هزار تومانی در بهترین حالت می‌تواند هزینه‌های چهار تا پنج روز خود را تامین کند؛ به عنوان مثال فقط می‌تواند یک کیسه ۱۰ کیلویی برنج خریداری کند و تازه این در حالی است که طبق قول مسئولان، با حذف ارز ترجیحی قیمت کالاها افزایش نیابد.

پیش‌تر، فرامرز توفیقی، رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شوراهای اسلامی کار، گفته بود: «حذف ارز دولتی تکانه‌های شدیدی بر نهاده‌های دامی وارد می‌کند و بنابراین مواد پروتئینی سفره‌ها به‌شدت گران خواهند شد.» به گفته او، «نتیجه حذف ارز ترجیحی چیزی جز این نخواهد بود که سبد معیشت به‌شدت گران شود و در کنار آن گروه‌های بیشتری به زیرخط فقر سقوط کنند».

بیشتر از اقتصاد