مجری برنامه: ایلان ماسک از زبان بومی سیاهپوستان «سوءاستفاده» کرد

ماسک با توجه به فعالیت‌های تجاری‌اش در روزهای اولیه حضورش در تسلا و اسپیس‌ایکس از یارانه‌های دولتی بهره‌مند بوده است

جوی رید، در طول  برنامه تلویزیونی خود، ماسک را «واقعا بدترین» توصیف کرد - Theo Wargo/Getty Images for Global Citizen/AFP

جوی رید، مجری شبکه ام‌اس‌ان‌بی‌سی، ایلان ماسک را به دلیل توییت انتقادی او خطاب به سناتور الیزابت وارن که رید آن را «بهره‌گیری ناروا از زبان سیاهپوستان» (misappropriating Black vernacular) توصیف کرد، مورد انتقاد قرار داد.

رئیس تسلا و اسپیس‌ایکس، به اظهارات خانم وارن در اوایل این هفته پاسخ می‌داد که گفته بود آقای ماسک شایسته گزینش به عنوان «شخصیت سال مجله تایم» نیست، زیرا او در سال ۲۰۲۱ مالیات کافی پرداخت نکرده است.

این مدیر اجرایی به دلیل مقابله به‌مثل با منتقدان، شهرت زیادی به دست آورده است و به شیوه‌ای که معمول او است، در یک یادداشت توییتری پربیننده، به این قانونگذار از ایالت ماساچوست حمله کرد.

آقای ماسک نوشت: «لطفا از من به مدیر شکایت نکنید، سناتور کارن». واژه «کارن» مورد بحث، که اغلب به عنوان یک اصطلاح تمسخر‌آمیز برای زنان سفیدپوست میانسال (بداخلاق و بددهن) استفاده می‌شود، از سوی برخی از منتقدان، مانند خانم رید، سخنی زن‌ستیز توصیف شده است.

مجری ام‌اس‌ان‌بی‌سی در طول  برنامه تلویزیونی خود در اوایل این هفته، ماسک را «واقعا بدترین» توصیف کرد.

«جوی رید می‌گوید که ایلان ماسک زمانی که الیزابت وارن را کارن خطاب کرد، از اهانت «کارن» بهره‌گیری ناروای فرهنگی کرده است.» pic.twitter.com/VWfgrLtUtg

— دِ فرست (@TheFirstonTV) شانزده دسامبر ۲۰۲۱

«ایلان [ماسک] راضی نبود، بنابراین همان کاری را کرد که همیشه انجام می‌دهد. او پاهای کوچکش را به زمین کوبید و به سناتور وارن توهین کرد و او را «مامان عصبانی» خطاب کرد و از او به عنوان «سناتور کارن» یاد کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او اضافه کرد که آقای ماسک یک «مفت‌‌خور… و فردی خودخواه و بی‌ادب» است که هنگام استفاده از برچسب بحث‌برانگیز «کارن»، از زبان سیاهپوستان برای اهداف زن‌ستیز بهره‌گیری ناروا کرده است.

چنان که بی‌بی‌سی توضیح می‌دهد، مانند آنچه در بسیاری از ویدیوهای پربیننده اخیر دیده‌ایم، منشأ این کلمه به شخصی مربوط می‌شود که «امتیاز نسبی خود را در برابر افراد رنگین‌پوست» همچون سلاحی در برابر آنان به‌کار می‌گیرد.

این میلیاردر پس از دیدن بخشی از برنامه خانم رید، بار دیگر به توییتر آمد و این شخصیت تلویزیونی را به «لابی‌گری برای سناتور کارن [وارن]» متهم کرد.

آقای ماسک با توجه به فعالیت‌های تجاری‌اش که در روزهای اولیه حضورش در تسلا و اسپیس‌ایکس به شدت از یارانه‌های دولتی بهره‌مند بوده است، با واکنش بسیاری از چهره‌های چپ سیاسی مواجه شده است.

در مقابل، او مالیات بسیار اندکی به سیستم بازپرداخته است. طبق گزارش اینسایدر، آقای ماسک بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ مبلغ ۴۵۵ میلیون دلار مالیات بر درآمد فدرال پرداخت کرد، در حالی که ثروت او به ۱۳.۹ میلیارد دلار افزایش یافت. در سال ۲۰۱۸ نیز او هیچ مالیات بر درآمدی به دولت فدرال پرداخت نکرده است.

ایلان ماسک ۵۰ ساله از آن زمان به این سو ادعا کرده است که اینک پس از یک دوره موفقیت‌آمیز یک ماهه برای تسلا، امسال باید «بیش از هر آمریکایی در تاریخ» مالیات بپردازد.

© The Independent

بیشتر از جهان