طرح افزایش جمعیت پزشکان بیکار، روی میز شورای عالی انقلاب فرهنگی

با وجود مخالفت جامعه پزشکی ایران، کلیات «طرح افزایش دانشجویان و متخصصان حوزه‌های پزشکی» تصویب شد

در حال حاضر بیش از ۲۰ هزار پزشک عمومی در ایران طبابت نمی‌کنند - اعتمادآنلاین

کلیات «طرح افزایش دانشجویان و متخصصان حوزه‌های پزشکی» در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد. بر اساس این مصوبه، ستاد نقشه جامع علمی جمهوری اسلامی ایران باید با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جزئیات طرح از جمله تعداد دقیق دانشجویان دوره‌های عمومی و تخصصی پزشکی را بررسی و به جلسه بعدی شورا اعلام کند.

بر اساس اعلام پایگاه خبری ریاست‌جمهوری ایران، در جلسه روز چهارشنبه، ۲۴ آذر، شورای عالی انقلاب فرهنگی که به ریاست ابراهیم رئیسی برگزار شد، اعضای شورا درباره کمبود پزشک عمومی و متخصص در ایران اتفاق‌نظر داشتند و تاکید‌ کردند که با توجه به پیش‌بینی‌ها درباره افزایش میانگین سنی جمعیت و نیز مولفه‌هایی مثل بالا بودن نرخ حوادث طبیعی، نیاز جامعه به پزشک در آینده از امروز بیشتر خواهد بود.

در این جلسه رئیس سازمان برنامه و بودجه از آمادگی کامل این نهاد برای تامین منابع مالی اجرای این طرح خبر داد.

پیش‌تر ستاد نقشه جامع علمی کشور اعلام کرده بود که با افزایش سالیانه سه هزار داوطلب پزشکی عمومی و یک هزار و ۵۰۰ داوطلب دوره‌های تخصصی پزشکی، پس از ۱۱ سال، نسبت تعداد پزشک به جمعیت ایران متعادل می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کلیات طرح افزایش جمعیت دانشجویان پزشکی در شورای عالی انقلاب فرهنگی در حالی تصویب شد که بنا بر اعلام سازمان نظام پزشکی، در حال حاضر بیش از ۲۰ هزار پزشک عمومی در ایران طبابت نمی‌کنند. به گفته محمد رئیس‌زاده، رئیس سازمان نظام پزشکی، مشکل کمبود پزشک به ویژه در مناطق محروم ایران، به دلیل توزیع نامناسب پزشکان است و برای حل این مسئله باید نظام توزیع و زیرساخت‌ها را اصلاح کرد. او با بیان اینکه در حال حاضر ۳۰ هزار پزشک عمومی داریم که می‌توانند در مناطق محروم کار کنند، گفته بود: «ما نتوانستیم آن‌ها را در نظام ارجاع و پزشک خانواده به کار بگیریم. این پزشکان می‌توانند به دوره تخصص وارد شوند اما چنین نمی‌کنند. ما باید در ابتدا داشته‌هایمان را به نحو احسن استفاده کنیم و بعد با شیب منطقی، ظرفیت پذیرش پزشکی را بالا ببریم.»

در حالی‌ که طبق وعده شورای عالی انقلاب فرهنگی، مشکل کمبود پزشک در ایران در بهترین حالت ۱۱ سال دیگر حل می‌شود، رئیس سازمان نظام پزشکی با اشاره به تعداد زیاد پزشکانی که از چرخه طبابت خارج شده‌اند، تاکید کرده بود: «اگر بتوانیم تعدادی از این پزشکان را با زیرساخت درست در نظام ارجاع به کار بگیریم یا ورود به دوره تخصص را تسهیل کنیم و این‌ها متخصص شوند، مشکل کمبود متخصص تا چهار سال آینده و مشکل کمبود پزشک عمومی همین فردا درست می‌شود.»

پیش‌تر سعید نمکی، وزیر سابق بهداشت، نیز در واکنش به طرح افزایش ظرفیت دانشجویان پزشکی گفته بود: «مسئله کمبود پزشک عمدتا ناشی از توزیع نامناسب فارغ‌التحصیلان رشته پزشکی در سراسر کشور است و در حال حاضر هم تعداد زیادی پزشک داریم که از کار طبابت خارج شده‌اند.» به گفته او، بعد از فارغ‌التحصیلی این دانشجویان «باری بر دوش نظام سلامت سنگینی می‌کند که برای نظام سیاسی و نظام اجتماعی کشور نیز مشکل‌آفرین خواهد بود.»

شورای عالی انقلاب فرهنگی در حالی طرح افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان پزشکی را تصویب کرده که روسای دانشکده‌های پزشکی درباره پیامدهای آن هشدار داده بودند. در آخرین روزهای شهریور ۱۴۰۰، روسای ۴۴ دانشکده پزشکی سراسر ایران در نامه‌ای به وزیر بهداشت بازنگری در سیاست‌های افزایش ظرفیت پزشکی را خواستار شدند. در این نامه به مواردی مثل «فقدان شاخص برای تعریف ظرفیت موثر پذیرش دانشکده‌های پزشکی»، «مبهم بودن آینده وضعیت شغلی پزشکان عمومی» و «چالش‌های آموزش در دوران همه‌گیری کرونا» اشاره شده بود.

در بخش‌هایی از این نامه آمده است: «در حال حاضر دانشکده‌های پزشکی بسیار بیشتر از توان واقعی خود -شامل فضاهای آموزشی در دسترس، فضاهای بالینی و درمانگاه‌های آموزشی- دانشجو می‌پذیرند و مدیریت این جمعیت بار عظیمی را برای پاسخگویی آموزشی دانشکده‌ها فراهم می‌کند. طبعا افزایش ظرفیت معضلات بیشتری را ایجاد می‌کند؛ این در حالی است که نه کلاس قابل‌ دسترسی برای ظرفیت‌های ورودی جدید وجود دارد، نه فضاهای بیمارستانی آموزشی ما برای این حجم از فراگیران طراحی شده‌اند و نه امکانات و مراکز مهارت‌های بالینی ما برای این ظرفیت‌ها توسعه یافته‌اند.»