سهم سینمای ایران از جشنواره فیلم دریای سرخ عربستان

جشنواره در محله قدیمی البَلَد جده که در فهرست اماکن میراث جهانی یونسکو قرار دارد برگزار شد

فروش گیشه در عربستان سعودی تا سال ۲۰۳۰ می‌تواند به ۹۵۰ میلیون دلار برسد-AMMAR ABD RABBO / Red Sea Film Festival

جاده خاکی ساخته پناه پناهی برنده دو جایزه در جشنواره دریای سرخ جده شد.

فیلم جاده خاکی با نام بین المللی (Hit the Road) «بزن به جاده» ساخته پناه پناهی جایزه هیئت داوران و بهترین فیلمبرداری را دریافت کرد.

 این فیلم روایت سفر جاده‌ای خانواده‌ای با اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی را دنبال می‌کند که در میان مناظر کوهستانی ایران سفر می‌کنند.

اولین جایزه شب بهترین فیلم عربستانی به فیلم «گسیختگی» تعلق گرفت و نائومی کمپبل جایزه را به کارگردان این اثر، حمزه جمجوم اهدا کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برنده جایزه «یسر طلایی» بهترین فیلم بلند به «برایتون چهارم» ساخته لوان کوگواشویلی کارگردان گرجستانی رسید.

جایزه فیلم کوتاه به «Tala'Vision» به کارگردانی مراد ابوعیشه از اردن و جایزه ویژه به «فرها»، فیلمی از فلسطین به کارگردانی دارین جی سالام، فیلمساز اردنی، اهدا شد.

آدام علی برای بازی در فیلم «اروپا» به‌عنوان بهترین بازیگر مرد انتخاب شد. جایزه هیئت‌داوران که توسط بازل خیاط بازیگر سوری اهدا شد به فیلم «جاده خاکی» ساخته پناه پناهی کارگردان ایرانی تعلق گرفت. امین جعفری نیز برای این فیلم جایزه بهترین فیلم‌برداری را برد.

برنده جایزه تماشاگران «تو شبیه من هستی» بود، از کارگردان، فیلم‌ساز و روزنامه‌نگار مصری-آمریکایی، دینا عامر.

دیوید آدلر کارگردان، جایزه یوسر طلایی را برای فیلم «پایان شب» که توسط اندرسون ارائه شد، دریافت کرد. جایزه یوسر نقره‌ای به کارگردان تایوانی هسین چین هوانگ برای فیلم سامسارا رسید.

به گفته برگزارکنندگان جشنواره، ۳۸ درصد از ۱۳۸ فیلم از ۶۷ کشور که در طول جشنواره ۱۰ روزه به نمایش درآمدند، توسط فیلم‌سازان زن بودند که این واقعیت را که بیش‌ازپیش بر رشد استعدادهای سینمای زنان در صنعت داخلی تأکید می‌شود را نشان می‌دهند.

سارا طیبه، بازیگر و نویسنده سعودی، به عرب نیوز گفت که معتقد است این تازه شروعی برای فیلم‌نامه نویسان، کارگردانان و تهیه‌کنندگان زن است.

او گفت: «بسیاری از نویسنده‌ها، کارگردانان و بازیگران زن مدت‌هاست که فعال بوده‌اند، اما درنهایت توجه به آن‌ها جلب شده است. این واقعاً هیجان‌انگیز است که این (جشنواره) بالاخره در کشور من، در شهر من برگزار می‌شود. سرانجام زمان ما فرارسیده است که به‌غیراز بازنمایی‌های کلیشه‌ای در رسانه‌های بین‌المللی، با تمام دنیا به اشتراک بگذاریم که واقعاً چه کسی هستیم.»

نمایش فیلم های جشنواره تا روز چهارشنبه ۱۵ دسامبر ادامه دارد.

بیشتر از فیلم