عوارض خروج از کشور به بیش از ۵ میلیون تومان افزایش می‌یابد

دولت رئیسی می‌خواهد از خروج ایرانی‌ها از کشور ۱۵۰۰ میلیارد تومان درآمد کسب کند

 طی سال‌های اخیر میزان مهاجرت و خروج از ایران از ایران افزایش یافته است- فرارو

بر اساس لایحه پیشنهادی بودجه دولت، قرار است عوارض خروج از کشور به رقم ۵ میلیون و دویست هزار تومان افزایش یابد. این در حالی است که هم اکنون عوارض خروج از کشور ۴۰۰ هزار تومان است.

به نوشته اقتصاد نیوز، در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، دولت قصد دارد هزار و پانصد میلیارد تومان درآمد از محل عوارض خروج از کشور درآمد کسب کند. در حالی که این مبلغ در بودجه سال جاری تنها حدود ۱۱۰ میلیارد تومان بوده است.

 طی سال‌های اخیر میزان مهاجرت و خروج از ایران از ایران افزایش یافته است. به نظر می‌رسد دولت به این نتیجه رسیده که از این موضوع می‌تواند بهره‌برداری لازم را بکند و با توجه به کسری بودجه شدید، عوارض خروج را راهی مطمئن برای تأمین آن می‌داند.

این در حالی است که بسیاری از ایرانیان حتی کشورهای همسایه را برای زندگی انتخاب کرده‌اند. بر اساس اعلام سازمان آمار ترکیه، در اکتبر ۲۰۲۱ نیز همچون ماه‌های گذشته، ایرانیان صدرنشین خریداران خارجی مسکن در ترکیه بوده‌اند. داده‌های این سازمان نشان می‌دهد که در این ماه، در مجموع پنج هزار و ۸۹۳ واحد مسکونی به اتباع خارجی فروخته شده است که یک هزار و ۲۶۵ واحد آن را اتباع ایرانی خریداری کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علاوه بر آنکه بسیاری از ایرانیان ترکیه را برای زندگی و به‌عنوان مقصد مهاجرت انتخاب می‌کنند، تعداد افرادی که برای سفر و خرید به این کشور سفر می‌کنند هم زیاد است. روح‌الله لطیفی، سخنگوی گمرک ایران، به‌تازگی اعلام کرده است که در بازه زمانی ۲۷ آبان تا هشت آذر، هم‌زمان با «جمعه سیاه» (Black Friday)، بیش از ۱۶ هزار ایرانی از مرزهای زمینی سرو، بازرگان و رازی به ترکیه سفر کرده و در همین بازه زمانی به کشور بازگشته‌اند.

او تاکید کرد: «روز چهارشنبه، سوم آذر، خروج مسافر ایرانی از مرز رازی به دو هزار و ۵۴۴ مسافر رسید؛ در حالی که ۲۲۲ مسافر ایرانی از این مرز به ایران وارد شده است. در مرز بازرگان هم در این تاریخ، ۵۸۹ مسافر ایرانی خارج و ۴۷۷ مسافر ایرانی وارد شده‌اند.»

لطیفی ادامه داد: «در روز پنجشنبه، چهارم آذر، از مرز رازی دو هزار و ۶۱۱ مسافر ایرانی خارج شدند که در مقابل ۲۲۶ مسافر ایرانی از این مرز وارد کشور شدند. همچنین در چهارم آذر، از مرز بازرگان ۴۶۱ مسافر ایرانی خارج و ۲۱۳ مسافر ایرانی وارد شدند.»

به گفته سخنگوی گمرک ایران، در روز جمعه، پنجم آذر، تعداد مسافر خروجی ایرانی به ترکیه ۵۳۵ نفر و تعداد مسافر ایرانی ورودی ۵۲۶ نفر بوده است. در این تاریخ ۵۸۳ مسافر ایرانی از مرز بازرگان به ایران وارد و ۳۹۴ مسافر ایرانی هم از آن خارج شدند.

همچنین، افزایش ۷۰۰ درصدی جستجوی کلمه مهاجرت، ساعاتی پس از اقدام مجلس برای مسدودسازی اینترنت، نشان می‌دهد که در همین مدت کوتاه بسیاری از افراد که برنامه‌ای برای مهاجرت نداشتند نیز به‌عنوان یک گزینه مهم به آن فکر کردند.

به گزارش وب‌سایت انتخاب، نتایج جستجوی گوگل نشان می‌دهد که تنها در مدت چند ساعت میزان جستجوی کلمه مهاجرت و کلمات مشابه از میانگین حدود ۵۰ به صد رسید.

«مهاجرت به کانادا»، «مهاجرت به ترکیه»، «برای مهاجرت چقدر پول لازمه»، «مهاجرت بدون پول» و «ارزان‌ترین کشور برای مهاجرت» از دیگر کلیدواژه‌های فارسی در جستجوی گوگل بودند.

در این شرایط به نظر می‌رسد دولت می‌خواهد از فرصت به وجود آمده استفاده کند. اما رشد حدود ۱۳ برابری عوارض خروج موضوعی بی‌سابقه در تنظیم بودجه بوده است.