رابرت مالی: راه حل دیپلماتیک به نفع ایران است، اما تصمیم با خودشان است

دیپلمات‌های آمریکایی حاضرند «هر وقت و هر جا» با نمایندگان جمهوری اسلامی دیدار کنند

رابرت مالی، نماینده ویژه دولت ایالات متحده در امور ایران- Mazen Mahdi / AFP

نماینده ویژه دولت بایدن در امور ایران می‌گوید که آمریکا در ارتباط با ایران دیپلماسی را در اولویت دارد و احیای برجام «نفع متقابل» هر دو کشور را در برخواهد داشت.

رابرت مالی روز پنجشنبه در مصاحبه‌ای با خبرگزاری الجزیره گفت که احیای برجام هنوز ممکن است.

او گفت: «ما کاملا متعهد به بازگشت همزمان به برجام هستیم. به نظر ما زمان آن است که ایران آمادگی خود را برای این کار اعلام کند.»

مالی بار دیگر تاکید کرد که واشنگتن خواهان گفتگوهای مستقیم با ایران است و دیپلمات‌های آمریکایی حاضرند «هر وقت و هر جا» با نمایندگان جمهوری اسلامی دیدار کنند.

او گفت: «ما حاضریم با آنها رودررو ملاقات کنیم. به نظرم این بسیار بهتر از مذاکره غیرمستقیم است. چیزی که با آن سروکار داریم پیچیده است، بی‌اعتمادی زیادی وجود دارد، و امکان سوء‌تفاهم زیاد است.»

در پاسخ به سئوالی در باره چشم‌انداز رویارویی نظامی با تهران در گرماگرم اوج‌گیری تنش میان اسرائیل و ایران، مالی گفت: «ما مسیر دیپلماسی را ترجیح می‌دهیم. به نظر ما این بهترین راه است. به نظر ما برای ایران هم بهترین راه است، اما تصمیم در این باره با ایران است.»

دولت ایالات متحده روز پنجشنبه اعلام کرد که در صورت شکست دیپلماسی در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ قدرت‌های جهانی با جمهوری اسلامی ایران در وین، برای جلوگیری از کسب درآمد این کشور «تدابیر بیشتری» به اجرا در خواهد آمد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش رویترز، سخنگوی کاخ سفید گفت: «با توجه به پیشرفت‌های ادامه‌دار برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، رئیس‌جمهوری (آمریکا) از تیم خود خواسته است در صورتی که دیپلماسی شکست بخورد و مجبور شویم به گزینه‌های دیگر روی آوریم، آماده باشند.»

جن ساکی در نشست خبری روزانه خود تصریح کرد: «اگر دیپلماسی نتواند زود در مسیر خود قرار بگیرد و اگر برنامه هسته‌ای ایران به شدت‌ گرفتن ادامه دهد، آنگاه ما غیر از اتخاذ تدابیر اضافی برای محدود کردن بیشتر درآمدهای جمهوری اسلامی ایران انتخاب دیگری نداریم.»

وزرای دفاع آمریکا و اسرائیل روز پنجشنبه در واشنگتن، نگرانی عمیق خود را از پیشرفت برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران ابراز کردند.

بنی گانتز و لوید آستین در مقر وزارت دفاع آمریکا در واشنگتن دیدار کردند.

در این دیدار،‌ وزیر دفاع اسرائیل به همتای آمریکایی خود گفت که برای تعمیق گفت‌وگو‌ها و همکاری دو کشور درباره جمهوری اسلامی ایران، «از جمله درباره مسائل مربوط به آمادگی نظامی» مشتاق است.

بنی گانتز گفت: «ایران با ورق‌های بدی دارد پوکر بازی می‌کند و دنبال [به دست آوردن] زمان است. جامعه جهانی به رهبری ایالات متحده این فرصت را دارد که علیه خواست‌های برتری‌جویانه‌ جمهوری اسلامی ایران عمل کند، ثبات را بازگرداند و از سرکوبی کشورهای منطقه جلوگیری کند.»

لوید آستین پیش از دیدار با گانتز گفته بود که از نبودِ گفت‌وگوی سازنده از سوی ایران به‌شدت نگران است و هشدار داد که اگر سیاست کنونی آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران به نتیجه نرسد، جو بایدن برای «رو کردن به گزینه‌های دیگر» آماده است.