طالبان محموله کمک استرالیا را در بدخشان غارت کرد

نمایندگان سازمان ملل موفق شدند محموله سرقتی را از طالبان پس بگیرند

زنان افغان با کمکهای ارسالی سازمان ملل - STR / AFP

روزنامه دیلی‌میل روز سه‌شنبه ۷ دسامبر (۱۶ آذر) گزارش داد که نیروهای طالبان در بدخشان با حمله مسلحانه به امدادرسان‌های سازمان ملل متحد حین انتقال محموله کمک‌های استرالیا، ۳.۷ تن آرد اهدایی را به غارت برده‌اند.

دیلی‌میل به نقل از مقام‌های استرالیایی نوشت این محموله ۳.۷ تنی بخشی از کمک ۱۰۰ میلیون دلاری استرالیا به افغانستان است که قرار است از طریق سازمان جهانی غذا (WFP) به دست افراد نیازمند در افغانستان برسد.

مقام‌های استرالیایی، که دیلی‌میل به نام آن‌ها اشاره نکرده است، به این روزنامه گفته‌اند این اتفاق ماه گذشته در بخش شمالی بدخشان رخ داد، اما نهادهای استرالیایی با هماهنگی سازمان ملل تصمیم گرفتند تا زمان حل مسئله، آن را علنی نکنند. سرانجام، نمایندگان سازمان ملل موفق شدند محموله سرقتی را از طالبان پس بگیرند.

به نوشته دیلی‌میل، سازمان‌های امدادی استرالیایی در تلاش‌اند تا در جلوگیری از بحران گرسنگی در افغانستان همکاری جدی داشته باشند اما بزرگ‌ترین مانع غارت کمک‌ها و ترس از نقض تحریم‌های سازمان ملل است. زیرا آن عده از سران طالبان که برای کمک‌‌رسانی به افغانستان باید با آن‌ها تماس گرفته شود در فهرست تحریم‌های سازمان ملل قرار دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مارک پرسل، رئیس شورای توسعه بین‌المللی استرالیا، در این زمینه گفت: «برای نجات جان انسان‌ها، موضع سازمان ملل باید در این مورد نرم‌تر شود.» آقای پرسل در ادامه افزود هرچند روندی رسمی وجود دارد که می‌توانیم برای معافیت بشردوستانه درخواست بدهیم و بسیاری‌ این کار را کرده‌اند، هیچ نتیجه رضایت‌بخشی نداشته است. او گفت امدادگران هنوز از امنیت کامل برخوردار نیستند.

چالش‌های امدادرسانی و توزیع کمک‌های کشورها و سازمان‌های جهانی در حالی مانع ایجاد می‌کنند که افغانستان پس از تسلط طالبان، با خطر جدی قحطی و گرسنگی مواجه است. اخیرا، سازمان جهانی غذا در گزارشی در مورد وضعیت فقر و گرسنگی در افغانستان اعلام کرد که حدود ۲۳ میلیون افغان در ماه‌های آینده در معرض خطر سوءتغذیه قرار دارند و در این بین، یک میلیون کودک با خطر مرگ در اثر گرسنگی مواجه‌اند.

دیلی‌میل به نقل از مقام‌های برنامه جهانی غذا نوشته است در زمستان پیش‌رو به میلیون‌ها دلار کمک مالی برای جلوگیری از فاجعه انسانی در افغانستان، نیاز است اما دولت‌هایی که می‌ترسند طالبان کمک‌هایشان را غارت کند، می‌توانند گزینه پول نقد را جاگزین کنند.

بحران گرسنگی در افغانستان با فروپاشی حکومت پیشین و بازگشت طالبان به قدرت به اوج رسید. از ماه اوت به این سو، ذخایر پولی بانک‌ مرکزی افغانستان در ایالات متحده آمریکا بلوکه و کمک‌های خارجی متوقف شد. علاوه بر این، با تعطیلی مشاغل، میزان تولید ناخالص داخلی دچار کاهش قابل‌ملاحظه شد.

در سه ماه گذشته، به‌جز عده‌ای از کارکنان بخش درمان و معلمان، هیچ‌یک از کارکنان دولتی و غیردولتی دستمزد دریافت نکرده‌اند. شدت فقر در افغانستان برخی خانواده‌ها را وادار کرده است برای تهیه مواد غذایی، حتی فرزندانشان را بفروشند. دیوید بیسلی، مدیر برنامه جهانی غذا، اخیرا هشدار داده است که گرسنگی در افغانستان بدترین فاجعه انسانی جهان خواهد بود و اگر اکنون اقدام نشود، این فاجعه رخ خواهد داد.