اتحادیه اروپا: هیچ کشور اروپایی حاضر به بازگشایی سفارت خود در کابل نیست

«برای ارائه کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان، تعداد کمی از کارمندان اتحادیه اروپا در کابل حضور خواهند داشت»

توماس نیکولاسن، نماینده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان - شفقنا

توماس نیکولاسن، نماینده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان، روز جمعه، ۱۲ آذر، در دیدار با سوبر امانی‌ام جای شانکار، وزیر خارجه هند گفت، اتحادیه اروپا قصدی برای به‌رسمیت شناختن طالبان ندارد و کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز نمی‌خواهند سفارت‌خانه‌هایشان را در افغانستان بازگشایی کنند.

او گفت: «ما در به رسمیت شناختن طالبان عجله نداریم و رژیم طالبان را به‌رسمیت نمی‌شناسیم، اما نیاز داریم که با آنان تعامل داشته باشیم تا کمک‌های بشردوستانه خود را به مردم افغانستان برسانیم.»

نماینده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان ضمن آنکه تاکید کرد دولت اعلام‌شده طالبان را به‌رسمیت نمی‌شناسد، خبر داد که به‌خاطر رساندن کمک‌های بشردوستانه اتحادیه اروپا به مردم افغانستان، چند نفر در کابل حضور خواهند داشت. توماس نیکولاسن گفت: «برای ارائه کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان، تعداد کمی از کارمندان اتحادیه اروپا در کابل حضور خواهند داشت.»

نیکولاسن در دیدارش با وزیر خارجه هند، هم‌چنین گفته است، اتحادیه اروپا کمک‌های خود به مردم افغانستان را از ۶۰ میلیون یورو به ۳۰۰ میلیون یورو افزایش داده است.

گروه طالبان با مسلط شدن بر افغانستان از طریق جنگ و اعلام دولت انحصاری در اوایل سپتامبر، پیوسته در تلاش کسب مشروعیت بین‌المللی است. این چندمین بار در سه ماه اخیر است که اتحادیه اروپا اعلام می‌کند دولت طالبان را به‌رسمیت نمی‌شناسد. درحالی‌که در چند هفته اخیر، مقامات طالبان از نمایندگان کشورها خواسته‌اند سفارت‌هایشان را در کابل بازگشایی کنند، اما تاکنون هیچ کشور اروپایی حاضر به این کار نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز پنج‌شنبه ۴ آذر، اورزلا فن‌در‌لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، در جریان سخنرانی در سیزدهمین نشست آسیا و اروپا که به‌صورت آنلاین برگزار شد، گفت: «اتحادیه اروپا طالبان را به‌رسمیت نمی‌شناسد، اما تلاش دارد که مردم افغانستان را حمایت کند و از سقوط اقتصادی و اجتماعی آن کشور جلوگیری کند.»

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، هم‌چنین تاکید کرد اگر طالبان در پی کسب مشروعیت سیاسی است از مبدل شدن افغانستان به پناهگاه امن تروریستان جلوگیری نماید و نیز برای تشکیل یک نظام همه‌شمول که حقوق اساسی همه شهروندان افغانستان به‌خصوص زنان در آن  مد‌نظر گرفته شود، اقدام کند.

نمایندگان ایالات‌متحده آمریکا نیز مکررا گفته‌اند که طالبان برای کسب مشروعیت سیاسی باید به تشکیل یک نظام همه‌شمول که نمایند‌گان تمام اقوام و اقشار افغانستان در آن حضور داشته باشند و آزادی‌ رسانه‌ها و آزادی بیان در آن مراعات شود، اقدام کند.

روسیه، چین، پاکستان، ایران و قطر که ظاهرا از حامیان اصلی طالبان به‌شمار می‌روند هم تاکنون دولت طالبان را به‌رسمیت نشناخته‌اند. رهبران این کشور‌ها تاکید دارند که طالبان باید برای یک نظام همه‌شمول تلاش کند تا جهان با آنان مانند سایر کشورهای دنیا تعامل کند.

بااین‌حال طالبان تاکید می‌کند که دولت اعلام‌شده‌‌ همه‌شمول است و با معیاری‌های جامعه جهانی هماهنگی دارد و باید از سوی جامعه جهانی و آمریکا به‌رسمیت شناخته شود.