ما داریم آینده خویش را به آتش می‌کشیم

رییس حقوق بشر سازمان ملل «حملات لفظی» را به گرتا تانبرگ محکوم کرد

KENA BETANCUR / AFP

رییس حقوق بشر سازمان ملل «حملات لفظی» به گرتا تانبرگ، نوجوان فعال محیط‌زیست را محکوم کرد و از دولت‌ها خواست تهدیدهای تغییر اقلیمی را جدی‌تر بگیرند.

میشل بچلت، کمیسرعالی حقوق بشر سازمان ملل روز دوشنبه طی سخنرانی در شورای حقوق بشر هشدار داد تغییر اقلیمی به تهدیدی بی‌سابقه علیه آزادی جهانیان تبدیل شده است. خانم بچلت گفت: «جهان تاکنون شاهد تهدیدی در این مقیاس علیه حقوق بشر نبوده است. این موضوعی نیست که هیچ کشوری، سازمانی یا سیاست‌گذاری بخواهد آن را نادیده بگیرد. ما به معنای واقعی کلمه داریم آینده خویش را به آتش می‌کشیم».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از آن خانم بچلت به موضوع انتقاد از فعالان محیط‌زیستی پرداخت و حملات لفظی به کنشگرانی نظیر گرتا تانبرگ و دیگران را تقبیح کرد.

خانم تانبرگ، نوجوان سوئدی، بعد از به راه‌اندازی «اعتصاب‌های تغییر اقلیمی در مدارس» در آغاز سال جاری میلادی، به چهره جنبش جدید جوانان کنشگر محیط ‌زیستی در سراسر جهان تبدیل شد. ولی با مشهور شدن و به دست آوردن بیش از ۱.۴ میلیون فالوئر در توییتر تا به امروز، انتقادها از جانب بعضی از شخصیت‌های مطرح نیز از وی ظالمانه‌تر شده است.

در طول سفر اخیر او به نیویورک با قایق برای شرکت در کنفرانس اقدام برای اقلیم سازمان ملل که قرار است از ۲۳ سپتامبر آغاز شود، یکی از تجار طرفدار برگزیت به نام آرون بنکس توییت کرد: «تصادف‌های قایق‌های دیوانگان در ماه اوت اتفاق می‌افتد ...».

پیش از سخنرانی او در پارلمان فرانسه در ماه ژوییه، که تنها یکی از چندین سخنرانی وی برای رهبران سیاسی است، نمایندگان مجلس محافظه‌کار و راست افراطی جلسه را تحریم کردند و او را به بار توهین گرفتند، با حرف‌هایی مانند این که او «جاستین بیبر محیط‌ زیست» یا «پیامبری شلوارک به پا» است.

خانم تانبرگ که به آسپرگر مبتلاست . اوعلیه این انتقادات و توهین‌ها به مبارزه برخواسته است. ماه گذشته وقتی ستون‌نویس روزنامه‌ای او را «عمیقا پریشان» نامید، گرتا با این سوال پاسخ داد: «آدم‌های بزرگ و بالغ کجا هستند؟»

خانم بچلت در سخنرانی خود همچنین به انتقادهای جهانی از ژاییر بولسونارو، رییس‌جمهور راست افراطی برزیل پیوست و نحوه برخورد او با این آتش که جنگل‌های بارانی آمازون را ویران کرده است، محکوم کرد. خانم بچلت گفت: «آتش‌هایی که اکنون در سراسر جنگل‌های بارانی آمازون در حال وقوع است می‌تواند تاثیری فاجعه‌انگیز برای تمام بشریت در پی داشته باشد. اما مخرب‌ترین آثار آن متوجه زنان، مردان و کودکانی است که در این نواحی زندگی می‌کنند، از جمله بسیاری از مردمان بومی».

خانم بچلت، رییس‌جمهور سابق شیلی، از مقامات برزیل، پاراگوئه و بولیویا خواست تا مطمئن شوند «سیاست‌های دیرینه محیط‌زیستی» به کار بسته شده و «از بروز فجایعی این چنین در آینده جلوگیری شود».

او همچنین از وضعیت کودکان مهاجر «اخطار» داد که هنوز در مراکز بازداشتی در ایالات متحده و مکزیک نگاه داشته می‌شوند و ابراز نگرانی کرد که سیاست‌های ایالات متحده، مکزیک و سایر کشورهای منطقه «مهاجران را بیشتر در معرض خطر نقض حقوق بشر و مورد سواستفاده واقع شدن، قرار می‌دهد».

دولت ترامپ در سال گذشته از شورای حقوق بشر سازمان ملل خارج شد و آن را به تعصبات ضد اسرائیلی داشتن محکوم کرده و اعلام کرد به زعم واشنگتن بعضی از اعضای این شورا ناقضان مکرر حقوق بشر هستند.

گزارش تکمیلی از آسوشیتد پرس 

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

© The Independent

بیشتر از جهان