دبیرکل ناتو: مسلط شدن طالبان بر افغانستان برای همه ما تکان‌دهنده بود

«اوضاع مردم در افغانستان به دلیل فقر و قحطی گسترده، به ویژه در زمستان پیش رو، نگران‌کننده است»

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو- NATO

دیروز، جمعه پنجم آذر، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، در نشست رسانه‌ای گفت که افغانستان از محورهای بحث در نشست وزرای خارجه اعضای ناتو است که سه‌شنبه هفته آینده در ریگا، پایتخت لتونی، برگزار می‌شود.

 دبیرکل ناتو، در جریان کنفرانس رسانه‌ای پیش از نشست وزرای خارجه اعضای ناتو، گفت که افغانستان از محورهای بحث در این نشست است و قرار است روی تجارب ناتو در افغانستان بحث شود. استولتنبرگ، فروپاشی دولت پیشین افغانستان و بازگشت طالبان به قدرت را «تراژدی و تکان‌دهنده برای همه» توصیف کرد، و گفت که اوضاع مردم آن کشور به دلیل فقر و قحطی گسترده، به ویژه در زمستان پیش رو، نگران‌کننده است.

دبیرکل سازمان ناتو گفت که این سازمان برای مقابله با تروریسم و پیش‌گیری از تکرار حمله یازدهم سپتامبر، به افغانستان رفت و برای مهار تروریسم هزینه و قربانی فراوانی داد. او افزود: «از یازدهم سپتامبر تاکنون، هیچ حمله‌ای از داخل افغانستان علیه ما (اعضای ناتو) سازماندهی و اجرا نشده است.»

به گفته استولتنبرگ، قرار است در نشست وزرای خارجه اعضای ناتو، در مورد درس‌‎هایی که ناتو از ماموریت در افغانستان آموخته است، و نیز راهبرد جدید این سازمان بحث شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او از اقدام برخی از اعضای سازمان ناتو به ارایه کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان نیز استقبال کرد و گفت که کشورها و سازمان‌ها، به‌ویژه سازمان ملل متحد، باید در زمینه فراهم کردن کمک‌های بشردوستانه برای جلوگیری از وقوع  فاجعه انسانی در افغانستان، تلاش کنند.

دبیرکل سازمان ناتو آینده افغانستان را «نگران‌کننده» خواند، و افزود: «آینده افغانستان همچنان با چالش‌های فراوانی مواجه است.»

دبیرکل ناتو در حالی از وضعیت شهروندان و آینده افغانستان ابراز نگرانی می‌کند که پس از خروج نیروهای ناتو آمریکایی از افغانستان، نگرانی‌ها از تبدیل شدن افغانستان به لانه امن تروریست‌های بین‌المللی افزایش یافته است. اخیرا دبورا لاینز، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور افغانستان، با ارایه‌ گزارشی از اوضاع افغانستان در نشست شورای امنیت سازمان ملل، از قدرت‌گیری گروه «دولت اسلامی خراسان» (داعش) در آن کشور ابراز نگرانی کرد.

براساس گزارش خانم لاینز، «داعش خراسان» در تمامی ۳۴ استان افغانستان فعالیت خود را گسترش داده است. مسئولان طالبان معمولاً می‌کوشند از نشر گزارش‌ها در مورد اوضاع امنیتی افغانستان و به‌ویژه گزارش‌ در مورد فعالیت مخالفان‌ خود، از جمله داعش، جلوگیری کنند. در حالی که موج ترور و انفجار و حملات هدفمند در برابر طالبان از سوی نیروهای داعش افزایش یافته است، مقامات طالبان ادعا می‌کنند که داعش تهدیدی جدی در برابر آنان نیست و نیروهای طالبان می‌توانند به آسانی فعالیت داعش را مهار کنند.