سیاستمدار ایرانی‌تبار به ریاست پارلمان نروژ انتخاب شد

مسعود قره‌خانی متولد سال ۱۳۶۱ در تهران و عضو حزب کارگر نروژ است

مسعود قره‌خانی از سال ۲۰۱۷ نماینده پارلمان نروژ است- تصویر از صفحه فیسبوک مسعود قره‌خانی (@masudpolitican)

مسعود قره‌خانی، نماینده ایرانی‌تبار حزب کارگر در پارلمان نروژ، با رای اکثریت نمایندگان، به ریاست نهاد قانون‌گذاری این کشور انتخاب شد. 

نمایندگان پارلمان نروژ (استورتینگ) در نشست روز پنج‌شنبه، پنجم آذرماه، مسعود قره‌خانی را با اکثریت آرا به‌عنوان رئیس جدید این نهاد انتخاب کردند.

اوا کریستین هانسن، رئیس پیشین پارلمان نروژ، هفته گذشته به‌دلیل رسوایی مربوط به استفاده از کمک‌هزینه دولتی مسکن در پارلمان نروژ، از جایگاه خود کناره‌گیری کرد. درپی آن، حزب کارگر روز چهارشنبه، قره‌خانی، نماینده استان بوسکرود نروژ را به‌عنوان نامزد خود برای قرار گرفتن در این جایگاه معرفی کرده بود.

مسعود قره‌خانی سال ۱۳۶۱ (۱۹۸۲ میلادی) در شهر تهران متولد شد و پنج سال بعد، همراه‌با خانواده‌اش به نروژ مهاجرت کرد. او که در رشته رادیوگرافی تحصیل کرده‌، چند سال به‌عنوان رادیولوژیست در بیمارستان‌های نروژ فعالیت می‌کرد.

قره‌خانی هم‌زمان، فعالیت سیاسی در حزب کارگر را نیز آغاز کرده بود و از سال ۲۰۱۷ میلادی به نمایندگی پارلمان انتخاب شد. او پیش از انتخاب به ریاست، معاون دوم کمیته بازرگانی در استورتینگ بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این سیاستمدار ۳۹ساله که چند سال ریاست کمیته مهاجرت حزب کارگر نروژ را برعهده داشته، نخستین رئیس پارلمان نروژ است که پیشینه مهاجرتی دارد و در آن کشور متولد نشده است.   

قره‌خانی پس از معرفی به‌عنوان نامزد ریاست پارلمان نروژ، با انتشار یادداشتی در صفحه خود در فیس‌بوک، نوشته بود که او و خانواده‌اش پس از یک سفر طولانی درحالی وارد نروژ شده‌اند که یک دلار بیشتر پول نداشته‌اند. به نوشته او، با این پیشینه، حالا مادرش بیش از ۲۵ سال در نروژ معلم بوده، پدرش در شهرداری فعالیت می‌کند و خودش امکان رسیدن به جایگاه ریاست پارلمان را پیدا کرده است.

او در ادامه یادداشت خود، «دموکراسی و دولت رفاه» نروژ را منحصربه‌فرد دانسته و نوشته است: «صرف‌نظر از پیشینه‌مان، ما عضوی از این جامعه محسوب می‌شویم. وظیفه ما به عنوان نمایندگان پارلمان این است که کشور را به بهترین نحو مدیریت کنیم.»