رئیس جمهور اسرائیل در دیدار با بوریس جانسون خواستار سخت‌گیری بر ایران شد

هرتزوگ در این دیدار از بدگمانی اسرائیل درباره قصد واقعی ایران برای مذاکره سخن گفت

دیدار هرتزوگ و جانسون در لندن - JUSTIN TALLIS / POOL / AFP

رئیس‌جمهوری اسرائیل می‌گوید: اسرائیل از هم‌پیمانانش انتظار دارد که درباره ایران سخت‌گیر باشند، چرا که اسرائیل باور ندارد که می‌توان به ایران اعتماد کرد.

اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهوری اسرائیل، امروز سه‌شنبه ۲۳ نوامبر در دیدار با بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، از او خواست تا در گفتگوهای هسته‌ای آتی با ایران سخت‌گیر باشد.

به گزارش اورشلیم پست در این دیدار که در ساختمان معروف شماره ۱۰ در خیابان داونینگ لندن روی داد، بوریس جانسون در همراهی با دغدغه‌های اسرائیل درباره مسئله هسته‌ای ایران  گفت: «جهان وقت چندانی ندارد.» هرتزوگ در این دیدار از بدگمانی اسرائیل درباره قصد واقعی ایران برای مذاکره سخن گفت و تاکید کرد ایران از گفتگو برای خریدن زمان بهره می‌برد تا بتواند در این فاصله توانمندی‌های هسته‌ای خود را بالا ببرد.

رئیس‌جمهوری اسراییل بر این نکته تاکید کرد که تنها زمانی ایران ممکن است به‌صورت واقعی پای میز مذاکره بیاید که مطمئن شود تمام گزینه‌ها و ازجمله گزینه نظامی روی میز است. او همچنین از جانسون به خاطر تصمیم اخیر بریتانیا برای تروریستی قلمداد کردن سازمان حماس تشکر کرد و این تصمیم را پیام مهمی برای سازمان‌های تروریستی دانست که قصد آشفته کردن وضعیت در خاورمیانه را دارند.

جانسون نیز در پاسخ گفت که این تصمیم دشوار و بحث‌برانگیزی بوده است، اما او بر این باور است که درستی این تصمیم با حادثه‌ای که او آن را وحشتناک و تکان‌دهنده خواند، تایید شد. اشاره جانسون به حمله تروریستی روز یکشنبه در اورشلیم بود که در آن‌ یک جوان اسرائیلی در پی حمله یک عضو مسلح حماس جان خود را از دست داد.

به نوشته هاآرتص روز گذشته نیز اسحاق هرتزوگ در دیدار با ۱۰۰ تن از اعضای گروه پارلمانی بریتانیا-اسرائیل هشدار داده بود که ستیزه‌جویی ایران در خاورمیانه به فاجعه در لبنان و نوار غزه خواهد انجامید. او در دیدار با قانون‌گذاران بریتانیایی از آنها خواست تا از ائتلاف اسرائیل و کشورهای میانه‌رو عربی در خاورمیانه پشتیبانی کنند. او گفت: درحالی‌که درگذشته مصر و اردن روابطی خصمانه با اسرائیل داشتند، اکنون این دو کشور از شرکای راهبردی اسراییل در منطقه برشمرده می‌شوند که نشانگر تغییری مهم در منطقه است.