با اولین نخست‌وزیر زن، تاریخ سوئد ورق می‌خورد؟

سوئد همواره نمادی از برابری جنسیتی بوده اما تاکنون هیچ زنی بر این کشور رهبری نکرده است

 اندرسون ۵۴ ساله وزیر دارایی کنونی سوئد است - FREDRIK PERSSON / TT NEWS AGENCY / AFP

استفان لاف‌ون، نخست‌وزیر سوئد، استعفا داده و راه برای ماگدلنا آندرسون باز شده است تا جانشین او و اولین نخست‌وزیر زن این کشور شود.

خانم اندرسون که ۵۴ ساله و وزیر دارایی کنونی سوئد است، هفته قبل و در آستانه انتخابات عمومی برنامه‌ریزی شده برای ۲۲ سپتامبر ۲۰۲۲، به رهبری حزب حاکم سوسیال دموکرات این کشور انتخاب شده بود. او هفته آینده، در صورت کسب رای در مجلس، نخست‌وزیر این کشور خواهد شد.

سوئد همواره نمادی از برابری جنسیتی بوده اما تاکنون هیچ زنی بر این کشور رهبری نکرده است. حال آنکه تمام کشورهای دیگر شمال اروپا از جمله نروژ، دانمارک، فنلاند و ایسلند، روسای دولت زن را شاهد بوده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سوسیال‌دموکرات‌های سوئد برای اطمینان از تایید او هم به حمایت اعضای ائتلاف حزب سبز و هم به حمایت دست‌چپی‌ها و میانه‌روها نیاز دارند. احزاب چپ‌گرا و میانه‌رو روز چهارشنبه اعلام کرده‌اند هفته آینده از خانم اندرسون حمایت خواهند کرد.

آقای لاف‌ون ۶۳ ساله که تا زمان تعیین جانشین در سمت نخست‌وزیر موقت باقی خواهد ماند، در مصاحبه با خبرنگاران گفت که از مجلس انتظار دارد خانم اندرسون را بی‌دردسر انتخاب کند. او گفت: «مردم سوئد یک انتقال (قدرت‌) فوری را خواستارند.»

حزب سوسیال‌دموکرات سوئد آقای لاف‌ون را در سال ۲۰۱۲ به رهبری انتخاب کرد و با او در انتخابات عمومی سال ۲۰۱۴ پیروز شد تا این حزب پس از هشت سال اپوزیسیون بودن، به قدرت برسد.

او روز چهارشنبه پس از استعفا، گفت: «هفت سال عالی را پشت سر گذاشتم و به عنوان یک پسر کارگر واقعا مفتخرم است که در این سال‌ها افتخار رهبری این کشور را بر عهده داشتم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ماه ژوئن، او اولین نخست‌وزیر این کشور شد که رای اعتماد مجلس را از دست داد. با این حال، توانست دولتی ائتلافی مانند دولت قبلی تشکیل دهد و از  انتخابات زودهنگام اجتناب کرد.

او در ماه اوت گفته بود که در ماه نوامبر استعفا خواهد داد تا به نخست‌وزیر بعدی فرصت دهد خود را برای انتخابات پیش رو آماده کند.

با این حال بازگشت سوسیال‌دموکرات‌های سوئدی به قدرت از آنجا که در آستانه انتخابات با نرخ پایین اقبال عمومی مواجه‌اند، ممکن است به همین راحتی نباشد. در سال‌های اخیر میانه‌روهای اپوزیسیون به حزب سوسیال‌دموکرات بسیار نزدیک شده‌اند.

حزب سوسیال‌دموکرات هم‌اکنون ۱۱۰ کرسی از ۳۴۹ کرسی مجلس را در اختیار دارد.

© The Independent

بیشتر از جهان