مصرف زغال‌سنگ آمریکا تا سال ۲۰۳۰ به صفر می‌رسد

جان کری در نشست کاپ ۲۶ بر توقف کامل انتشار کربن ایالات‌ متحده تا سال ۲۰۳۵ تاکید کرد

در حال حاضر، حدود ۱۰ درصد انرژی مصرفی در ایالات‌ متحده از زغال‌ سنگ تولید می‌شود‌ـ JEFF J MITCHELL/AFP

جان کری، نماینده دولت بایدن در امور تغییرات اقلیمی، در نشست اقلیمی سازمان ملل، کاپ ۲۶، گفت: «ایالات‌ متحده تا آخر این دهه مصرف زغال‌‌ سنگ را متوقف خواهد کرد.»

آقای کری روز سه‌شنبه ۹ نوامبر (۱۸ آبان) در گلاسگو، اسکاتلند در مصاحبه با خبرگزاری بلومبرگ گفت «تا سال ۲۰۳۰ در ایالات‌ متحده دیگر زغال‌ سنگی مصرف نخواهیم کرد.» او در ادامه افزود: «دیگر نیروگاه زغال‌‌‌سنگ‌‌سوز نخواهیم داشت.»

نماینده آمریکا در امور اقلیمی و وزیر خارجه پیشین ایالات‌ متحده گفت: «حرکت نیروهای بازار به سمت مصرف انواع به‌صرفه‌تر سوخت همچون گاز طبیعی و سوخت‌های تجدیدپذیر برای تولید انرژی به مصرف زغال‌ سنگ پایان خواهد داد.»

آقای کری بار دیگر بر هدف جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، مبنی بر توقف کامل انتشار کربن ایالات‌ متحده تا سال ۲۰۳۵ تاکید کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در مصاحبه با این خبرگزاری گفت: «می‌گوییم قصد داریم تا سال ۲۰۳۵ در بخش نیرو انتشار کربن را به صفر برسانیم. فکر می‌کنم با  این کار پیشتاز می‌شویم. به گمانم، این نشان می‌دهد چه کارهایی از دستمان برمی‌آید.»

در حال حاضر، حدود ۱۰ درصد انرژی مصرفی در ایالات‌ متحده از زغال‌ سنگ تولید می‌شود. بخش اعظم انرژی مصرفی از نفت (۳۵ درصد) و گاز طبیعی (۳۴ درصد) تامین می‌شود.

هم‌اکنون، ۱۲ درصد انرژی مصرفی در ایالات‌ متحده انرژی تجدیدپذیر است و بر اساس آمار سال ۲۰۲۰ سازمان اطلاعات انرژی ایالات‌ متحده، ۹ درصد باقی‌مانده نیز از انرژی هسته‌ای تامین می‌شود.

مصرف زغال‌ سنگ ایالات‌ متحده در سال ۲۰۰۷ به حدود ۱.۱۳ میلیارد تن و تولید آن در سال ۲۰۰۸ به حدود ۱.۱۷ میلیارد تن رسید.

هم مصرف و هم تولید زغال‌ سنگ پس‌ از آن سال‌های اوج تقریبا هر سال کاهش یافت که دلیل اصلی آن‌ کاهش تقاضای بخش تولید برق ایالات‌ متحده برای زغال‌ سنگ بود.

اگر پیشنهاد ارائه مشوق مالی به شرکت‌ برای استفاده‌ از منابع انرژی پاک از لایحه هزینه بایدن حذف نشده بود، پیش‌بینی آقای کری در عین تحقق‌پذیری، صحیح‌تر و روشن‌تر می‌شد.

اگر نماینده‌ای سد راه اهداف اقلیمی رئیس‌جمهوری ایالات‌ متحده شود، آن نماینده احتمالا جو منشن، نماینده ویرجینیای غربی، خواهد بود که در تصویب قوانین یکی از رای‌دهندگان بی‌ثبات اصلی در حزب دموکرات است.

او با توجه به آنکه نماینده ایالتی با دومین میزان تولید بالای زغال‌ سنگ در ایالات‌ متحده است، وقتی بحث خط‌ مشی انرژی پیش بیاید، برای حفاظت از اشتغال در ایالتش‌، به حمایت از «رویکرد خنثی در گزینش سوخت» در دولت گرایش دارد.

© The Independent

بیشتر از جهان