خلبان‌های ارتش افغانستان از تاجیکستان به ابوظبی منتقل شدند

پس از ورود طالبان به کابل، ۱۴۳ خلبان نظامی افغان با هواپیماها و هلی‌کوپترهای نظامی به تاجیکستان پناه بردند

به خلبانان وعده داده‌اند کارهای اداری انتقالشان به آمریکا به‌سرعت جریان دارد - SHAH MARAI / AFP

شامگاه سه‌شنبه، ۱۸ آبان، ۱۴۳ خلبان پیشین ارتش ملی افغانستان و شماری از اعضای خانواده‌ آنان که از ۲۴ مرداد (روز سقوط کابل) در شهر دوشنبه به سر می‌بردند، با یک پرواز به ابوظبی منتقل شدند. این خلبانان افغان پس از ساقط شدن دولت پیشین افغانستان به دست طالبان، با هواپیماها و هلی‌کوپترهای نظامی به تاجیکستان پناه بردند و سه ماه را با شرایط دشوار در شهر دوشنبه تاجیکستان سپری کردند.

یکی از خلبان‌های مسافر پرواز دوشنبه-ابوظبی، به‌شرط فاش نشدن نامش، به ایندیپندنت فارسی گفت: «از صبح سه‌شنبه در فرودگاه شهر دوشنبه منتظر پرواز بودیم و پس از نزدیک به ۱۶ ساعت، بالاخره وعده پرواز عملی شد و ساعت ۳ صبح چهارشنبه به ابوظبی در امارات رسیدیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این خلبان افغان افزود که به آنان وعده داده‌اند کارهای اداری انتقالشان به آمریکا به‌سرعت جریان دارد و همه خلبان‌های این پرواز و اعضای خانواده‌های آنان به‌زودی به آمریکا منتقل خواهند شد.

خلبان‌های افغان در جریان اقامت سه‌ماهه‌ خود در شهر دوشنبه، به امکانات رفاهی اولیه دسترسی نداشتند و بارها از بی‌توجهی وزارت خارجه آمریکا در رسیدگی به پرونده پناهندگی‌ خود و نیز از رفتار نامناسب مسئولان دولت تاجیکستان در اعمال محدودیت‌های سختگیرانه در محل اقامت آنان شکایت داشتند.

دو تن از این خلبان‌ها در تاریخ ۱۸ اکتبر به ایندیپندنت فارسی گفته بودند که به غذای سالم، برق و اینترنت دسترسی کامل ندارند و نظامیان تاجیکستانی محل اقامت آن را کنترل می‌کنند.

در میان ۱۴۳ خلبان افغان که پس از فروپاشی دولت پیشین افغانستان به تاجیکستان پناه بردند، دوتن زن و بقیه مردند. یکی از این زنان خلبان که باردار بود، در جریان سه ماه اقامت در تاجیکستان به امکانات درمانی دسترسی نداشت.

این خلبان افغان که از شهر ابوظبی صحبت می‌کرد، با خرسندی از عملی شدن روند تخلیه‌ آنان از تاجیکستان، ابراز امیدواری کرد که بتوانند خانواده‌های خود را که در افغانستان در معرض تهدیدند، به مکانی امن منتقل کنند.