سخنگوی وزارت خارجه: سفر احمد مسعود به تهران با هماهنگی کابل انجام شده است

پیش‌تر نیز احمد مسعود به تاجیکستان سفر کرده بود

احمد مسعود - AFP

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران  سفر «احمد مسعود» به ایران را تایید کرد و به طور مبهمی گفت که این سفرها را به اطلاع مقام‌های فعلی کابل یعنی طالبان رسانده است.

سعید خطیب زاده که در نشست هفتگی با خبرنگاران حضور یافته بود، در این باره افزود کاظمی قمی نماینده ویژه ایران در امور افغانستان به زودی سفری به کابل خواهد داشت و این رفت و آمد‌ها بین کشور‌های همسایه در جریان بوده و ادامه خواهد یافت.

اخیراً خبرگزاری اسپوتنیک روسیه اعلام کرد که به درخواست، امامعلی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان، احمد مسعود، رهبر مقاومت افغانستان، روز ۱۲ آبان به مشهد سفر کرده تا با امیر اسماعیل خان دیدار کند.

این در حالی است که کنسولگری افغانستان در مشهد از سفر احمد مسعود، رهبر جبهه مقامت افغانستان ابراز بی‌اطلاعی کرده است.

همچنین، جبهه مقاومت ملی نیز در این خصوص چیزی نگفته است. اما علی میثم نظری، سخنگوی جبهه مقاومت گفته است که احمد مسعود در افغانستان حضور دارد.

این خبر با واکنش‌های گسترده‌ای مواجه شد. به نظر می‌رسد قرار بوده که این دیدار به‌صورت پنهانی انجام شود و مواضع ضد و نقیض طرف‌های مختلف نشان از این موضوع دارد.

پیش‌تر نیز، خبرگزاری تاس روسیه صبح روز دوشنبه، اول نوامبر، خبر داد که احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان، در تاجیکستان است و برای دیدار با واحدهای نظامی جبهه مقاومت، به افغانستان سفر می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری تاس به نقل از کبیر واثق، معاون پیشین والی پنجشیر، نوشته بود که مسعود در تلاش است کشورهای منطقه و جامعه جهانی را برای مبارزه با طالبان متقاعد کند و برای این کار قصد دارد به کشورهای مختلف سفر کند. کبیر واثق به خبرگزاری تاس گفته است که جبهه مقاومت ملی افغانستان با دولت تاجیکستان روابط خوبی دارد و این کشور تاکنون از این جبهه به‌خوبی حمایت کرده است.

رئیس‌جمهور تاجیکستان در سازمان ملل گفت که اوضاع افغانستان به‌عنوان همسایه تاجیکستان، بر این کشور تأثیرگذار است و بدون تشکیل یک حکومت فراگیر و مورد قبول همه اقوام افغانستان، ثبات در آن کشور تأمین نمی‌شود. به دنبال این سخنان رئیس‌جمهور تاجیکستان، ملابرادر، معاون نخست‌وزیر طالبان، حکومت تاجیکستان را به مداخله در امور داخلی افغانستان متهم کرد و در پی آن، گزارش‌هایی از استقرار گردان‌های انتحاری طالبان و تروریست‌های جماعت انصارالله کنار مرزهای افغانستان با تاجیکستان منتشر شد.

بیشتر از جهان