کاهش تغییرات اقلیمی ارتفاع کوهی در سوئد

قله یخی کبنکایسی عنوان بلندترین کوه سوئد را از دست داد

PHILIPPE DESMAZES / AFP

تقریبا در فاصله ۱۰۰ مایلی حلقه قطب شمال، مناقشه آرام میان دو کوه وسیع و بزرگ در رقابت بر سر عنوان بلندترین قله سوئد با مداخله گرمایش جهانی خاتمه یافت. قله پوشیده از برف بلندترین کوه جنوبی سوئد، کوه کبنکایسی، بازنده این رقابت طولانی بود و جای خود را به قله‌ای سنگی در شمال همین رشته‌کوه داد.

سرعت گرفتن گرمایش جهانی باعث شده یخ‌های قله جنوبی آب شود و سال گذشته به دنبال گرمای بی‌سابقه تابستان ۲۰۱۸، اولین بار بود که این کوه عنوان بلندترین کوه را به رقیب خود واگذار کرد.

پس از تابستان داغ دیگری در قطب شمال در سال جاری، وقتی اندازه‌گیری‌های جدید نشان داد این قله بیشترین ارتفاع را در تاریخ خود از دست داده است، جایگاه آن در مقام دوم ماندگار شد.

گانهیلد رزکویست، استاد عکاسی دانشگاه استکهلم می‌گوید: «این کمترین ارتفاعی است که تا کنون ثبت شده است. در طول ۵۰ سال گذشته ارتفاع قله جنوبی کبنکایسی ۲۴ متر کاهش یافته است».

اندازه‌گیری سالانه که در آغاز هفته جاری انجام شد آشکار کرد که قله شمالی اکنون ۲۰۹۶.۸ متر ارتفاع دارد که آن را ۱.۲ متر بلندتر از قله جنوبی می‌سازد که اکنون تا ارتفاع ۲۰۹۵.۶ متر آب شده است.

این خبری ناخوشایند برای کوهنوردان مبتدی است که می‌خواستند مرتفع‌ترین قله سوئد را بپیمایند، چرا که رکورد قبلی که مربوط به قله یخی بود، کوهنوردی آسان‌تری بود و برای هر فردی با لباس مناسب و آمادگی جسمانی معمولی امکان‌پذیر بود. اما مرتفع‌ترین قله کنونی راهی صعب‌العبور و سنگی دارد که فقط از عهده کوهنوردان کارکشته برمی‌آید.

گرمایش در مناطق قطبی به خاطر پدیده «تشدید در قطب» به شدت رو به افزایش است. این پدیده بدان معنی است که به خاطر افزایش سطح گازهای گلخانه‌ای، گرمایش زمین به گونه‌ای نامتناسب و بیشتر بر قطب شمالی تاثیر می‌گذارد.

این هفته اعلام شد که افزایش دمای جهانی هوا به معنی «حکم اعدام» برای گیرینلند است که در حال از دست دادن میزان بی‌سابقه‌ای از پهنه‌های یخی خود است. دکتر جیسون باکس، از مرکز مطالعه زمین‌شناسی دانمارک به ایندپندنت گفت: «ما در حال از دست دادن گیرینلند هستیم. فقط سوال این است که چقدر سریع آن را از دست خواهیم داد». او افزود که یکی از پهنه‌های یخی که وی پیشتر اندازه گرفته بود در طول تابستان گذشته ۹ متر از ضخامت خود را از دست داده است».

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

© The Independent

بیشتر از جهان