«لکه سرخ بزرگ مشتری بسیار عمیق‌تر از تصور پیشین است»

لکه سرخ بزرگ را می‌توان از روی زمین به شکل یک دایره سرخ برجسته بر روی سطح مشتری مشاهده کرد

این لکه از نمای نزدیک، طوفانی است که با ۱۶ هزار کیلومتر سرعت در سراسر این سیاره می‌چرخد NASA/JPL -Caltech/SwRI/MSSS/Kevin M. Gill

ناسا اعلام کرد که «لکه سرخ بزرگ» اسرارآمیز چرخان سیاره مشتری، با عمقی بیش از آنچه پیش‌تر تصور می‌شد تا خود سیاره امتداد پیدا کرده است. یافته‌های جدید فضاپیمای جونو که از کنار همسایه نزدیک ما گذر کرده، در مقایسه با آنچه پیش‌ازاین می‌دانستیم، جزئیات بیشتری درباره لکه سرخ ارائه می‌دهد. این داده‌ها اطلاعات جدیدی در خصوص شرایط اقلیمی بر روی سیاره مشتری ارائه می‌دهد.

لکه سرخ بزرگ را می‌توان از روی زمین به شکل یک دایره سرخ برجسته بر روی سطح مشتری مشاهده کرد. اما این لکه از نمای نزدیک، طوفانی است که با که ۱۶هزار کیلومتر در سراسر این سیاره می چرخد - و صدها سال است که ادامه دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما پژوهش‌های جدید که ساختار عمودی لکه سرخ بزرگ را مورد بررسی قرار داده است؛ نشان می‌دهند که لکه سرخ بزرگ تا عمق سیاره کشیده شده است. از سوی دیگر یکی از بررسی‌های جدید همچنین حاکی از آن است که لکه سرخ بزرگ توسط جریان‌های جتی سریع تقویت می‌شوند و حتی تا عمق بیشتری تا خود سیاره امتداد می‌یابند.

مطالعات جدید نشان می‌دهند که عمق لکه سرخ بزرگ، بیشتر از ۵۰۰ کیلومتر نیست، درحالی‌که خود جریان جتی (جریان جتی یا جت استریم‌‌ها به جریان قدرتمند هوا با سرعت بالا در اتمسفر گفته می‌شود) تا ۳۰۰۰ کیلومتر به پایین گسترش می‌یابد.دانشمندان امیدوارند که تحقیق جدید بتواند به حل سایر مسائل پیچیده درباره لکه سرخ بزرگ کمک کند. از جمله به درک بیشتر ساختار گرداب‌های تشکیل‌دهنده آن و اینکه چه فرایندهایی آن‌ها را تقویت می‌کنند.

این پژوهش که با استفاده از فضاپیمای جونو ناسا انجام‌شده؛ در ژورنال «ساینس» (Science) منتشر شده است.

© The Independent

بیشتر از علوم