«پکن برای شناسایی حکومت طالبان پیشگام نخواهد شد»

کارشناس سیاست خارجی چین: پکن این اقدام را در هماهنگی با پاکستان، روسیه و ایران انجام خواهد داد

WAKIL KOHSAR / AFP

یک کارشناس آشنا به سیاست خارجی پکن می‌گوید چین در شناسایی حکومت طالبان در افغانستان پیشگام نخواهد بود و چنین اقدامی را در هماهنگی با پاکستان، روسیه و ایران انجام خواهد داد.

هو شیشنگ کارشناس امور جنوب آسیا در «مؤسسه روابط بین‌الملل معاصر» به رویترز گفت، «وقتی چهار کشور چین، پاکستان، روسیه و ایران در این مورد به اجماع برسند، همه چیز تغییر خواهد کرد.»

وی که روز چهارشنبه در نشستی در پکن با این خبرگزاری گفت‌وگو کرده است، در ادامه تاکید کرد چین نخستین کشوری نخواهد بود که حکومت طالبان را در افغانستان به رسمیت خواهد شناخت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از زمان به قدرت رسیدن طالبان در نیمه ماه اوت، جامعه بین‌المللی هنوز حکومت این گروه افراطی را به رسمیت نشناخته و آن را منوط به تشکیل یک دولت فراگیر و احترام به حقوق بشر کرده است.

با این حال برخی کشورها ملاقات‌هایی را با نمایندگان طالبان داشته‌اند، از جمله وانگ یی وزیر امور خارجه چین که این هفته در دوحه پایتخت قطر با برخی اعضای دولت انتقالی طالبان دیدا کرد.

کارشناس مؤسسه روابط بین‌الملل معاصر در چین همچنین به رویترز گفت که پیش بینی می‌کند ایالات متحده، پس از خروج از افغانستان، می خواهد همکاری‌های نظامی خود را با هند تقویت کند.

به عقیده هو شیشنگ چنین کاری می‌تواند هند را «ماجراجوتر» از گذشته کند و باعث شود که دهلی نو مستعد پذیرش ریسک در برابر پکن شود.

چین و هند، دو کشور همسایه در آسیا، دهه‌هاست که روابط نه‌چندان راحتی با یکدیگر دارند و نیروهای نظامی آنها در ژوئن سال گذشته بر سر بخش‌های مورد مناقشه مرزی در هیمالیا درگیر شدند.

ایالات متحده پس از خارج کردن نظامیان خود از افغانستان، با برخی کشورهای منطقه، از جمله هند، برای تاسیس پایگاه نظامی جهت ادامه عملیات مبارزه با تروریسم رایزنی و گفت‌وگو کرده است.

بیشتر از جهان